×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
Polska branża gastronomiczna w 2022 roku (raport)
Polska branża gastronomiczna w 2022 roku (raport)

Polska branża gastronomiczna w 2022 roku (raport)

Autor: oprac.AW Data: 08 marca 2023 09:10 | Aktualizacja: 12 marca 2023 08:34

Przeciętna polska firma gastronomiczna zanotowała w 2022 roku solidne wzrosty sprzedaży, nie tylko pozostawiając za sobą koszmar spadków z lat 2020-2021, ale również osiągając przychody aż o ponad 33% wyższe w porównaniu z rokiem 2019. Niestety, te nominalnie wysokie przychody są w dużej mierze wynikiem stale rosnących cen, kompensujących dwucyfrową inflację oraz dramatycznie szybko rosnące koszty produktów, energii, transportu i pracy. W porównaniu z rokiem 2021, liczba transakcji wzrosła o zaledwie 10%, zaś przeciętna wartość zamówienia wzrosła o 18-20%.

Analitycy Dotykačka ponownie przeanalizowali dane statystyczne firm z sektora HoReCa, aby sprawdzić, jak firmy działające w branży gastronomicznej odzyskują sprawność biznesową po trudnym okresie pandemii, jednocześnie funkcjonując w sytuacji wysokiej inflacji oraz pogarszającej się kondycji ekonomicznej.

Świetne statystyki za sprawą restauracji i cukierni 

Statystycznie polska firma gastronomiczna mogła się pochwalić dosyć udanym rokiem – pod względem wysokości przychodów oraz liczby klientów. Przyjmując za punkt odniesienia dane z roku 2019, możemy mówić o wzroście przychodów o ponad 33%, zaś w porównaniu z rokiem 2021, wzrost ten wyniósł 25%. Liczba transakcji nie tylko powróciła do stanu z czasów przedpandemicznych, ale  nawet osiągnęła wzrost o 10%, w porównaniu z 2021 rokiem. W praktyce jest to jednak bardziej efektem adaptacji modelu sprzedaży z dostawą niż tłoku w samych lokalach. Świadczy o tym fakt, że statystyki ciągnęły ku górze głównie restauracje, w których wzrosty przychodów wynosiły ponad 60% oraz kawiarnie i cukiernie, ze wzrostami ponad 40%. 

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W przypadku pubów i barów sytuacja wygląda gorzej. Dla nich zeszły rok – mimo relatywnie dużych wzrostów po okresie pandemii – był tylko o 15-20% lepszy niż rok 2019. Odblokowanie sektora turystycznego poprawiło sytuację barów i restauracji hotelowych – tutaj wzrosty w 2022 roku wyniosły ponad 40% w porównaniu do roku 2019. 

Mniej transakcji, a wyższe rachunki

Przeciętny biznes gastronomiczny zarejestrował w 2022 roku niespełna 10% więcej transakcji niż rok wcześniej. Jest to zapowiedź bardzo groźnego trendu dla całej branży, czyli spadku liczby klientów w lokalach gastronomicznych. Wysoka inflacja i nienadążający za nią wzrost wynagrodzeń i świadczeń sprawiają, że konsumenci redukują wydatki na pozycje, które nie są niezbędne — między innymi rzadziej jadają na mieście oraz rzadziej zamawiają jedzenie do domu lub biura. 

Skoro osłabła dynamika wzrostu liczby transakcji, skąd wzięły się tak znaczące wzrosty przychodów? W 2021 roku przeciętna wartość rachunku klienta odwiedzającego lokal lub zamawiającego jedzenie z dostawą wynosiła 39,43 zł. W 2022 roku rachunek ten opiewał już na 46,64 zł. Był więc większy o ponad 18%. Rekordowy był grudzień zeszłego roku, gdy średnia wartość rachunku wyniosła 53,50 zł, jednak głównie za sprawą licznych świątecznych uroczystości i spotkań firmowych. 

— Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna oraz wysoka inflacja oznaczają dla branży gastronomicznej konieczność funkcjonowania przez najbliższe kwartały, a może i lata, w sytuacji permanentnej dekoniunktury. Właściciele i managerowie firm gastronomicznych zaczynają doceniać możliwość szybkiej analizy danych sprzedażowych — nie tylko w kontekście kosztów i zysków, ale także w kontekście fluktuacji klientów, zmiany ich preferencji i zasobności portfeli czy nawet sposobów płatności – wyjaśnia Marcin Marciniuk, Product & Support Manager w firmie Dotykačka.

Rosnące ceny

Wzrosty cen surowców oraz kosztów energii, transportu i zatrudnienia, w połączeniu z dwucyfrową inflacją, odcisnęły swoje piętno również na cenach w menu. Właściciele biznesów gastronomicznych zaczęli zmieniać cenniki już na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2021 roku, gdy podwyżek cen praktycznie wszystkiego nie dało się dłużej bagatelizować. 

W grudniu 2021 roku średnie ceny jedzenia w lokalach gastronomicznych wzrosły o 11%, w porównaniu z cenami sprzed roku. W przypadku napojów bezalkoholowych wzrost wyniósł wówczas 13%, a ceny napojów alkoholowych wzrosły nawet o 18%. Już miesiąc później ceny zaczęły się wspinać coraz wyżej, by na przełomie maja i czerwca 2022 roku osiągnąć — w porównaniu do cen sprzed roku — poziom wzrostów 19-20% w przypadku jedzenia, 17-18% w przypadku napojów bezalkoholowych oraz 16-17% w przypadku napojów alkoholowych. Od połowy 2022 roku dynamika wzrostów cen — liczonych rok do roku — utrzymuje się na stałym poziomie i nie widać znaczących zmian trendów.

Nie przegap najważniejszych wiadomości

Horeca Trends - Google News Obserwuj nas w Google News
Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz