Partnerzy portalu
Pracownicy w gastronomii zrywają umowy z dnia na dzień Malka Kafka podczas HydeParku HoReCaTrendsTalks opowiedziała o problemach rynku pracy w gastronomii

Pracownicy w gastronomii zrywają umowy z dnia na dzień

Zrywanie umów z dnia na dzień bez żadnych konsekwencji i wskazanego okresu wypowiedzenia to coraz częstszy problem gastronomii. Restauratorzy nie mają jak z tym walczyć.

Autor: horecatrends.pl Data: 24 listopada 2021 07:14

Labour cost w gastronomii

Podczas HydeParku HoReCaTrendsTalks restauratorzy poruszyli temat problemów związanych z dużą rotacją pracowników w HoReCa i związanymi z tym kosztami.

–  Zgadzam się co do zasady, że restauracja jest o obsłudze gościa, ale „obsługa” to jest „usługa”, a „usługa” kosztuje i to jest praca . Każda minuta obsługi kosztuje. Moje pytanie jako restauratorki i osoby, która ciągle siedzi w Excelu jest takie: czy gość jest gotów zapłacić za taką obsługę, za to, żeby pamiętać jego imię, co zamawiał i kiedy, że kiedy przychodzi przed południem, woli chłodne wino białe, a po południu chłodne czerwone – pytała Malka Kafka podczas HydeParku HoReCaTrendsTalks. 

Wyszkolenie każdego nowego pracownika kosztuje.

–  Mamy cały program szkoleniowy. Osoba, która uczy się być kelnerem, jest przygotowywana przez pierwszy tydzień do swojej pracy, a później jeszcze przez cały miesiąc, wykonuje pracę z superwizorem. Każda minuta tej superwizora czy superwizorki kosztuje. W związku z tym to wszystko trzeba dołożyć do kosztu prowadzenia biznesu – tłumaczyła restauratorka.

Malka przyznała, że restauratorzy muszą bardzo uważnie wyliczać labour cost, doszlifowywać każdą godzinę pracy, sprawdzać czy dane osoby muszą być czy nie, biorąc pod uwagę specyfikę całego roku funkcjonowania restauracji.

– Jeżeli którakolwiek z managerek w restauracji się pomyli, przegapi moment i będzie za dużo osób na zmianie, to labour cost już się nie spina – przyznała.

Rynek pracownika w gastronomii

Prelegentka FRSiH wskazała, że pracownicy w gastronomii (szczególnie teraz) bardzo często  wymieniają się co miesiąc, dwa czy trzy. Nie wynika to z tego, że są źle traktowani. Przez pandemię został wytworzony rynek pracownika. Bardzo dużo osób odeszło od gastronomii i wybrało lżejszą pracę.

– Rzeczywiście w gastronomii praca nie jest lekka. Bez względu na to, jakie jest wynagrodzenie i jakie zatrudnienie, przychodzą osoby do pracy, pracują tydzień i mówią, że nie zdawały sobie sprawy, że to jest taka ciężka praca, że nie będą już tutaj pracować – mówiła.

Zrywanie umów bez konsekwencji

Restauratorka przyznała, że pracownicy w gastronomi zrywają umowy z dnia na dzień bez żadnych konsekwencji i okresu wypowiedzenia wskazanego w umowie.

– Ja jako pracodawczyni specjalnie nie mogę zrobić nic. Prawo mnie w żaden sposób nie chroni. Energia, którą włożyłabym, żeby wyciągnąć konsekwencje w związku z takim zachowaniem, jest nieproporcjonalna do korzyści. Natomiast, gdybym ja w ten sposób zerwała umowę i powiedziała „od dzisiaj nie pracujesz”, to miałabym manifestację przed knajpą. To jest coś, co mnie doprowadza do szału i nie wiem, jak sobie z tym radzić – przyznała Malka Kafka.

Przytoczyła sytuację kryzysową, którą miała sieć po nieprzedłużeniu umowy z jedną z pracownic.

– Sposób manipulacji, jaki mają pracownicy, i sposób mojej obrony przed tym są zupełnie nieadekwatne. Przyglądam się każdej osobie po 10 razy – przyznała.

Zob. też. Malka Kafka na FRSiH: w kryzysie jesteśmy bardziej efektywni 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • kajman

    Potwierdzam wypowiedź wcześniejszą - Gość
  • Gość

    Za byle jakie pieniądze nikt nie będzie pracował w stresie z chamskimi i czepialskimi klientami. Wynagrodzenie powinno to rekompensować, a jak nie, to się nie kalkuluje. Nie tylko pracodawca potrafi liczyć swoje \"koszty pracy\". Nerwica, złe wspomnienia i zły humor to też koszty pracy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.