Partnerzy portalu
Radcy prawni dla gastronomii: Jak wyeliminować zbędne koszty? Jarosław Karlikowski oraz Ludomir Biedecki z Kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

Radcy prawni dla gastronomii: Jak wyeliminować zbędne koszty?

Branża gastronomiczna, w związku z zarządzonymi obostrzeniami w wyniku pandemii, jest w tragicznej sytuacji. Dlatego zapytaliśmy ekspertów z Kancelarii Noerr Biedecki sp.k.co jakie działania powinni podjąć obecnie restauratorzy, żeby zlikwidować zbędne i obciążające koszty.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 02 grudnia 2020 17:03

Co w obecnej sytuacji powinni zrobić restauratorzy, jakie działania powinni podjąć krok po kroku, żeby wyeliminować zbędne a obciążające koszty - żeby przetrwać?

Komentują: Ludomir Biedecki, Associated Partner oraz Jarosław Karlikowski, Senior Associate w Kancelarii Noerr Biedecki sp.k. dla horecatrends.pl:

Restauratorzy powinni dokonać przeglądu wiążących ich umów, które generują koszty pod kątem możliwości ich renegocjacji. Szczególnie korzystne mogą być postanowienia przewidujące elastyczną możliwość zamawiania towarów/produktów. W braku tego rodzaju uregulowań warto podjąć rozmowy negocjacyjne dotyczące takich kwestii jak: odroczenie płatności z tytułu dostaw lub ich rozbicie na większą liczbę mniejszych rat bądź ograniczenie wielkości dostaw; zawieszenie płatności z tytułu leasingu sprzętu/wyposażenia czy pojazdów; zawieszenie płatności czynszu z tytułu najmu lokalu; odroczenie płatności z tytułu rat kredytowych bądź otrzymanych pożyczek; zmniejszenie wykorzystywanej powierzchni lokalu, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości czynszu oraz opłat eksploatacyjnych i mediów; rozwiązanie ewentualnych umów dotyczących świadczeń o charakterze niefundamentalnym dla działalności (np. reklama czy promocja w mediach społecznościowych, druk materiałów promocyjnych, etc.).

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W skrajnych przypadkach restauratorzy mogą wziąć pod uwagę możliwość wystąpienia do sądu o ustalenie w jaki sposób umowy mają być wykonywane, w tym w jakiej wysokości powinny wynikać z nich płatności, a nawet czy nie powinny zostać rozwiązane. Podstawą takiego wniosku do sądu jest art. 3571 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jeżeli zachodzą nadzwyczajne okoliczności i dalsze wykonywanie umów byłoby związane z nadmiernymi trudnościami albo groziłyby rażącą stratą, wówczas strona dotknięta takimi zdarzeniami może w ramach postępowania sądowego zmienić lub doprowadzić do rozwiązania umowy.

W zakresie dotyczącym redukcji kosztów zatrudnienia restauratorzy powinni śledzić prace nad ustawą wprowadzającą tzw. tarczę branżową. Prace nad nią trwają w Sejmie, ale aktualna wersja przepisów przewiduje dofinasowania do wynagrodzeń pracowników, zwolnienia ze składek na ZUS oraz wypłatę dodatkowego postojowego.

Dofinansowanie do wynagrodzeń będzie przysługiwać przedsiębiorcom, których przychody spadły o co najmniej 40% w jednym z trzech miesięcy przed złożeniem wniosku o pomoc, w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Dofinansowanie wyniesie do 2000 zł na jednego pracownika, przez okres 3 miesięcy. Z kolei warunkiem udzielenia zwolnienia ze składek ZUS będzie spadek przychodów z działalności w listopadzie 2020 r. o 40% w porównaniu do listopada 2019 r. Osoby prowadzące restauracje w formie jednoosobowej działalności gospodarczej będą mogły ubiegać się o dodatkowe świadczenia postojowe jeżeli spadek przychodów przez nie uzyskiwanych wyniesienie w danym miesiącu co najmniej o 40% w stosunku do przychodu sprzed roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.