Partnerzy portalu
Rynek HoReCa zmalał o 32 proc. w 2020 r. (raport) Analitycy PMR Market Experts prognozują, że branża HoReCa odbuduje się w pełni dopiero za kilka lat; fot. shutterstock

Rynek HoReCa zmalał o 32 proc. w 2020 r. (raport)

W wyniku pandemii COVID-19 wartość rynku HoReCa (gastronomii hotelowej, restauracyjny, cateringu) w Polsce zmalała w 2020 roku o 32,1% w stosunku do rekordowego 2019. Analitycy PMR Market Experts prognozują, że branża odbuduje się w pełni dopiero za kilka lat.

Autor: horecatrends.pl Data: 07 grudnia 2021 15:06

Po pierwszej (w marcu 2020 r.), drugiej (jesienią 2021 r.) i trzeciej (wiosną 2021 r.) tzw. fali koronawirusa Polska zmaga się obecnie z falą numer cztery. Od pojawienia się tzw. „pacjenta zero”, które oficjalnie potwierdziło wybuch pandemii COVID-19 w Polsce, do listopada 2021 r. minęło ponad 600 dni. Dla rynku HoReCa był to najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci.

HoReCa: Kiedy powrót do normalności?

Z najnowszej edycji raportu PMR „Rynek HoReCa w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026” wynika, że powrót do wartości rynku z 2019 r. będzie możliwy dopiero około 2024 roku. W badaniu wzięto pod uwagę czynniki takie jak ruch turystyczny, życie społeczne i biznesowe, a także sytuację ekonomiczną konsumentów.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Eksperci PMR przypominają, że w latach 2015-2019 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR), określająca wartość sektora HoReCa w Polsce, wyniosła aż 8,3%. Pandemia i wprowadzone przez nią obostrzenia spowodowały natomiast, że w roku 2020 r. współczynnik ten zmalał o niemal 1/3. Negatywne skutki lockdownu najsilniej odczuła - uzależniona od ruchu turystycznego - gastronomia hotelowa. W segmencie restauracyjnym najbardziej ucierpiały lokale, których oferta nie jest przystosowana do sprzedaży w dowozie czy na wynos. Zaliczają się do nich m.in. bary alkoholowe, kawiarnie czy restauracje premium. Z kolei na rynku cateringu relatywnie dobrze poradził sobie catering dietetyczny.

Mniej jedzenia „na mieście”

Sytuacja związana z pandemią znacznie wpłynęła na skłonność Polaków do odwiedzania restauracji, barów i innych punktów zajmujących się gastronomią. W badaniu prowadzonym przez PMR na początku listopada 2021 r. ponad połowa ankietowanych (52%) zgodziła się ze stwierdzeniem, że ,,obecny wzrost zakażeń zniechęca ich do wizyt w lokalach gastronomicznych”. To, jak bardzo deklaracje respondentów naszego badania przełożą się ostatecznie na realny ruch w lokalach gastronomicznych w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR są jednak alarmujące.

Wzrost cen

W ostatnich miesiącach 2021 r. na sile nabiera inflacja, co również uwzględniono w raporcie PMR. Jest to jeden z głównych czynników spowalniających powrót branży HoReCa do stanu sprzed „zamrożenia” tego sektora. Rosnące ceny m.in. surowców, energii elektrycznej czy żywności, wzrost kosztów związanych z prowadzeniem działalności, a także chęć odrobienia strat po pandemii napędzają wzrosty cen usług hotelarskich i gastronomicznych (od lipca wskaźnik cen towarów i usług restauracyjnych przekracza 6% r/r, we wrześniu osiągnął poziom 7% r/r).

W kwestii postępującej inflacji, wyniki badania PMR również są niepokojące. Ponad połowa (59%) Polaków ogranicza wizyty w lokalach gastronomicznych i/lub zamawianie w dowozie/na wynos z powodu wzrostu cen. Jedynie 14% badanych tego nie robi.

Na pytanie „czy jeśli będziesz zmuszony/a ograniczyć wydatki (niezależnie od powodu), to w pierwszej kolejności zrezygnujesz z wizyt w lokalach gastronomicznych i zamawiania posiłków?”, 63% ankietowanych odpowiada twierdząco. Jedynie 8% Polaków odpowiedziało, że w takiej sytuacji nie ograniczy w pierwszej kolejności korzystania z usług gastronomicznych. Zdaniem analityków, fakt ten może stanowić poważne zagrożenie dla odbudowy rynku HoReCa w Polsce.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.