Partnerzy portalu
Sfinks ze stratą netto mimo zwiększenia przychodów w 2019 r. Sfinks zwiększył przychody sieci w 2019 r.

Sfinks ze stratą netto mimo zwiększenia przychodów w 2019 r.

Restauracje sieci Sfinks Polska osiągnęły w 2019 r. przychody ze sprzedaży gastronomicznej w wysokości 198,80 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 5% r/r.  W minionym roku spółka zanotowała wynik netto -16,69 mln zł w ujęciu formalnym. EBITDA osiągnęła poziom 36,91 mln zł w ujęciu formalnym i 6,54 mln zł po oczyszczeniu z wpływu MSSF (wobec 12,19 mln zł w 2018 r.)

Autor: horecatrends.pl Data: 01 lipca 2020 09:47

W 2019 r. przychody gastronomiczne rosły w ramach wszystkich głównych marek grupy Sfinks Polska. Największą dynamikę sprzedaży zanotowała Fabryka Pizzy (+177%), która rośnie w związku z  otwarciami nowych restauracji, jednocześnie dobry wynik sprzedażowy odnotowała także sieć Chłopskie Jadło (+12%). Obroty zwiększały się również w sieci Sphinx (+2%). Ta ostatnia marka ma  największy udział w przychodach gastronomicznych grupy (85%), przy czym w miarę rozwoju komplementarnego portfolio marek jej udział maleje, co jest zgodne z założeniami strategii i odzwierciedla rozwój pozostałych sieci.

 - W ostatnich latach ciągle zmagamy się ze zmianami otoczenia, które utrudniają płynną realizację naszych planów rozwoju. Mimo różnych wyzwań, które mają wpływ na rynek gastronomiczny w Polsce, cały czas pracujemy nad strukturą sieci. Rozwijamy portfolio marek i dążymy do tego, by mieć jak najwięcej restauracji wysoko przychodowych i o satysfakcjonującej rentowności. Otwieramy nowe, obiecujące lokalizacje, poprawiamy obroty w istniejących i  czasem wychodzimy z niektórych punktów. To podejście przynosi efekty w postaci rosnących przychodów gastronomicznych, mimo że na koniec 2019 r. mieliśmy o dwie restauracje mniej niż na koniec 2018 r. Co więcej, jesteśmy na tyle skuteczni w zarządzaniu siecią, że w 2019 r. przekroczyliśmy poziom sprzed wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, który uderzył rykoszetem w branżę gastronomiczną. To doświadczenie i kompetencje w powiązaniu z wdrożonymi narzędziami wspomagającymi sprzedaż  stanowią naszą siłę w 2020 r., kiedy cała gastronomia mierzy się z pandemią COVID-19. Mimo iż nasze przychody spadły w okresie zamknięcia restauracji o około 90%, a po ponownym uruchomieniu restauracji są jeszcze dalekie od osiągnięcia poziomu z analogicznego okresu roku ubiegłego, nie tylko trwamy, ale także rozwijamy się, otwierając nowe lokalizacje nawet w tym wyjątkowo trudnym okresie. Uruchomiliśmy też program „Franczyza za 1 zł”, wspierający działające na rynku restauracje, które chcą skorzystać z naszego know-how i silnych marek przynajmniej przez rok, bez opłat wstępnych i wielkich inwestycji – komentuje Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

W 2019 r. grupa Sfinks Polska otworzyła 12 restauracji, a wśród nich znalazły się cztery nowe Fabryki Pizzy (Skierniewice, Katowice, Warszawa i Kraków), trzy Piwiarnie Warki (Kraków, Warszawa, Siedlce), dwie restauracje Sphinx (Warszawa, Siedlce), a także kupiła dwa lokale Meta oraz klub Meta Disco. W 2020 roku w ramach grupy zostały uruchomione trzy nowe restauracje, z czego dwie po odmrożeniu gastronomii, a kolejne są w przygotowaniu m.in. nowy Sphinx w Starogardzie Gdańskim, który rusza „na dniach”.

Równocześnie spółka rozwijała działalność w segmencie delivery, zarówno poprzez własny portal Smacznieiszybko.pl, jak i popularne platformy do składania zamówień online (Uber Eats, Wolt, Pyszne, Pizzaportal). Dla tego kanału sprzedaży wprowadzono w 2019 roku dwie nowe marki, dostępne wyłącznie w e-ofercie: Sprytna Pizza oraz The Burgers. Jednocześnie spółka zwiększała geograficzną dostępność oferty delivery – na koniec roku usługą było objętych 70 restauracji w całej Polsce. Spółka wyszła też poza stacjonarny zasięg swoich sieci, realizując zamówienia różnych marek z lokali poszczególnych sieci, tym samym zwiększając dostępność oferty i budując konkurencyjność na rynku. W efekcie Chłopskie Jadło zyskało czternaście dodatkowych wirtualnych lokalizacji, a Fabryki Pizzy dwie.

W 2019 r. grupa Sfinks Polska osiągnęła skonsolidowane przychody o wartości 170,36 mln zł (wobec 181,61 mln zł rok wcześniej). Skonsolidowany EBIT wyniósł -5,15 mln zł w ujęciu formalnym i -10,59 mln zł po oczyszczeniu z MSSF16 (wobec 1,27 mln zł w 2018 r.). Z kolei skonsolidowany wynik netto wyniósł -18,00 mln zł w ujęciu formalnym oraz -15,02 mln zł po oczyszczeniu z wpływu MSSF16 (wobec -4,68 mln zł w 2018 r.). EBITDA grupy po 2019 r. to 37,10 mln zł w ujęciu formalnym i 6,16 mln zł po oczyszczeniu (przy 12,00 mln zł w 2018 r.).

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.