Partnerzy portalu
Skutki zamknięcia turystyki i gastronomii będą jeszcze powracać Skutki zamknięcia turystyki i gastronomii będą jeszcze powracać; fot. shutterstock

Skutki zamknięcia turystyki i gastronomii będą jeszcze powracać

Autor: PAP Data: 26 lutego 2021 10:15

W styczniu 2021 r. w oficjalnych źródłach (Monitor Sądowy i Gospodarczy) opublikowano informacje o 151 niewypłacalnościach polskich firm, tj. o 80 proc. więcej niż przed rokiem- wynika z raportu Euler Hermes. Najmocniej dotknięte problemami są usługi - wzrost o 230 proc. rdr.

Jak wyjaśnili autorzy raportu, niewypłacalności obejmują niezdolność do regulowania zobowiązań wobec dostawców, skutkującą upadłością bądź którąś z form postępowania restrukturyzacyjnego. Wiążą się z brakiem środków na pokrycie zobowiązań u dostawcy, powodując efekt domina - ich kłopoty z płynnością.

Według Euler Hermes, w pierwszym miesiącu tego roku to usługi zostały najmocniej dotknięte problemami - liczba niewypłacalnych firm w sektorze potroiła się z 20 w styczniu 2020 do 66 w styczniu br. czyli wzrost o 230 proc.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Wbrew oczekiwaniom skala zjawiska nie była jedynie efektem problemów sektora HoReCa (6 niewypłacalności). Usługi odczuwały problemy w wielu bardzo zróżnicowanych rodzajach działalności jak: doradztwo i finansowa obsługa firm - 19 niewypłacalności (pośrednictwo finansowe, doradztwo biznesowe, usługi księgowe, agencje pracy tymczasowej, call center, obsługa targów), ochrona zdrowia - 11 (praktyka lekarska, pielęgniarska, opieka nad osobami starszymi), obsługa rynku nieruchomości 8 firm. Widoczne są także problemy firm wynajmujących sprzęt, serwisujących i instalujących go - obsługujących procesy inwestycyjne - czytamy w raporcie.

Jak ocenił Tomasz Starus z zarządu Euler Hermes, skutki zamknięcia usług "dla ludności", czyli turystyki, gastronomii i innych będą jeszcze powracać, zwłaszcza iż po pewnym złagodzeniu na horyzoncie są kolejne obostrzenia pandemiczne.

Dodał, że choć wakacje były pewnym oddechem dla sektora, którego nie miały firmy obsługujące firmy. Popyt na ich usługi spadł drastycznie nie tylko z powodu obostrzeń (jak targi i kongresy), ale także z powodu oszczędności czynionych przez firmy - oszczędności na inwestycjach, ale i na bieżącej obsłudze.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz