Partnerzy portalu
Światowy Dzień Makaronu. Ile zjadamy go rocznie? Światowy Dzień Makaronu został ustanowiony w 1995 r./ fot. Unsplash.com

Światowy Dzień Makaronu. Ile zjadamy go rocznie?

25 października obchodzimy Światowy Dzień Makaronu. World Pasta Day został ustanowiony w 1995 r. Od tamtej pory jest obchodzone międzynarodowe święto makaronu.

Autor: portalspozywczy.pl Data: 25 października 2021 15:59

93% Polaków przyznaje, że jada dania z makaronem przynajmniej raz na 2 tygodnie, a 55% robi to raz w tygodniu lub częściej. Przeciętnie mieszkaniec naszego kraju zjada ok. 5 kg makaronu rocznie.

Z kolei przeciętny Włoch zjada rocznie średnio aż ok. 28 kg makaronu na osobę. Tym samym Włosi pozostawiają daleko w tyle zajmujących drugie miejsce Wenezuelczyków (ok. 13 kg/rocznie/na osobę) oraz Tunezyjczyków (niecałe 12 kg/rocznie/na osobę). Z kolei Polacy – ze średnim spożyciem niecałych ok. 5 kg rocznie na osobę plasują się w rankingu na 19 miejscu.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W pandemii wzrosła sprzedaż makaronu 

Według analiz Nielsena w marcu 2020, gdy gromadnie ruszyliśmy do sklepów, by przygotować się do życia w kwarantannie, wolumen sprzedaży makaronu wzrósł o 68,5% w porównaniu do marca 2019. W pierwszym kwartale 2020 roku w Polsce sprzedano 58,9 tys. ton makaronu, z czego tylko w marcu prawie połowę tej liczby. Także dane GUS wskazują duży wzrost sprzedaży i produkcję makaronu w początkowym okresie pandemii koronawirusa. Według badań GUS produkcja makaronu w marcu 2020 r. wyniosła 22,6 tys. ton wobec 14,6 tys. ton w marcu 2019 r. Jest to wzrost o 55 proc. Makaron należał do produktów, które zanotowały w marcu 2020 największe wzrosty produkcji w ujęciu rdr spośród wszystkich artykułów spożywczych.

Obecnie sprzedaż makaronów wróciła do tej sprzed pandemii. Natomiast bolączką dla producentów makaronów, jak i samych konsumentów stały się coraz wyższe ceny surowców i gotowych produktów. Przez rosnącą inflację rosną ceny żywności, w tym makaronów.

Makaronowe trendy

Rosnąca wiedza konsumentów na temat zdrowego odżywiania oraz zainteresowanie gotowaniem w domu przełożyła się na wybory nie tylko poszczególnych rodzajów makaronów pod kątem kształtów, ale także składu i jakości konkretnych produktów.

– Makaron sam w sobie jest produktem z grupy produktów podstawowych. Stanowi on główną bazę do przygotowania zup i obiadów. Nie należy zapominać jednak, że grupa konsumentów naszych produktów jest bardzo zróżnicowana. Prawie połowa naszej produkcji są to produkty z grupy premium. Jeżeli chodzi o produkty wysokiej jakości, to uważam, że ich konsumpcja będzie rosła, bo klient jest coraz bardziej wymagający i poszukujący. Klienci lubią przeczytać etykietę i skład. Szukają produktów naturalnych, które zostały wyprodukowane w zgodzie z naturą, nie ma w nich sztucznych dodatków, powstały zgodnie z ideą ochrony klimatu – powiedział Zenon Daniłowski, prezes Grupy Makarony Polskie.

– Obserwacja trendów żywieniowych w Polsce i w Europie przekonuje nas, że dieta oparta o białko roślinne jest dietą przyszłości. Już teraz w Polsce i na świecie, zwłaszcza wśród młodych ludzi, można zauważyć zainteresowanie dietą roślinną, coraz więcej młodych ludzi ceni sobie wege burgera. Aktualnie rozwijamy takie produkty jak np. makarony wysokobiałkowe, makarony strączkowe, makarony z dodatkami roślinnymi o funkcjach prozdrowotnych i organoleptycznych oraz z różnych mieszanek mąk – dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.