Okres pandemii mocno wpłynął na branżę gastronomiczną. Poza wzrostem cen i zmianami na rynku pracy na znaczeniu zyskały technologie, które pomagają w prowadzeniu restauracji.
Od czasu pandemii więcej mówi się o rozwiązaniach technologicznych przyjaznych środowisku. Na znaczeniu zyskały aplikacje, które pomagają w rozpowszechnianiu proekologicznych praktyk, a jednocześnie ułatwiają świadome zarządzanie i pozwalają na oszczędności w lokalu poprzez ograniczenie marnowania surowców. Mowa m.in. o cieszącej się sporą popularnością aplikacji Too Good To Go, za pośrednictwem której restauracje mogą sprzedawać posiłki po obniżonych cenach i „uratować” żywność, która trafiłaby do kosza, gdyby nie znalazła nabywców. Pojawiła się też aplikacja The Bar World of Tomorrow, która uczy odpowiedzialnych praktyk barmańskich i podpowiada jak przygotowywać koktajle w duchu zero waste.
2021 jest rokiem dynamicznego rozwoju usług cyfrowych, pomagających restauracjom dotrzeć do klienta. Wiele restauracji w czasie lockdownu wdrożyło zmiany na swoich stronach internetowych i korzysta z aplikacji do zamawiania posiłków online i dowozów. Można przypuszczać, że wzrost obecności nowoczesnych technologii w tej dziedzinie będzie również katalizatorem dla innowacji w innych obszarach, które usprawnią funkcjonowanie restauracji.
Przykładowo w wielu restauracjach we Wrocławiu można już zapłacić spojrzeniem, korzystając z unikalnego systemu płatności PayEye. Z kolei marka Papa John’s, obecna w wielu krajach na całym świecie, w tym także w Polsce, pracuje nad wykorzystywaniem botów opartych o sztuczną inteligencję w procesie przyjmowania zamówień, a sieć restauracji White Castle rozpoczęła testy robota Flippy, mogącego jednocześnie smażyć 19 potraw.
To również dobry czas dla rozwoju subskrypcji, które świetnie funkcjonują już chociażby na rynku diet pudełkowych. Cykliczne dostarczanie dań do domów lub biur pozwoliłoby restauratorom zacieśnić relacje z dotychczasowymi klientami, osiągać stały dochód i zabezpieczyć się na wypadek kolejnych fal pandemii.
Trwającemu okresowi stabilizacji towarzyszy umiarkowany optymizm restauratorów. Wielu z nich szuka rozwiązań, które pozwolą przygotować się na wypadek kolejnych fal pandemii i zapewnić gościom oraz pracownikom maksimum bezpieczeństwa. Oprócz stosowania się do ogólnych zaleceń sanitarnych, pomóc mogą w tym najnowsze technologie dbające o jakość powietrza w pomieszczeniach zamkniętych o charakterze publicznym, takich właśnie jak restauracje.
Wrocławski Stół na Szwedzkiej jest jedną z restauracji wykorzystujących certyfikowane urządzenie do oczyszczania powietrza, którego skuteczność sprawdzono w warunkach medycznych. Oczyszczacz nowej generacji Qair 2000 likwiduje wirusy i zapewnia filtrację powietrza na poziomie bliskim 100%. Urządzenie może być stosowane również w innych obiektach użyteczności publicznej, jak hotele czy biura.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.