Partner portalu
Tomasz Czudowski na Internetowym FRSiH: to jest potężny kryzys dla naszej branży Tomasz Czudowski, współwłaściciel stołecznych lokali Alewino i Restauracja Forty podczas debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio?, fot. PTWP

Tomasz Czudowski na Internetowym FRSiH: to jest potężny kryzys dla naszej branży

– Co wszyscy zauważyliśmy w tym pierwszym okresie pandemii, to niepowodzenie w rozmowach z rządem. Zebraliśmy się w dosyć niedużej grupie stołecznych restauracji i przekazaliśmy list otwarty do rządu, żeby pokazać potrzeby gastronomii, żeby rząd miał świadomość, co jest potrzebne gastronomii. Pozostało to bez odzewu – powiedział Tomasz Czudowski, współwłaściciel stołecznych lokali Alewino i Restauracja Forty podczas debaty #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio?, która odbyła się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Autor: Jakub Szymanek/horecatrends.pl Data: 19 listopada 2020 08:32

Podczas debaty Tomasz Czudowski odniósł się m.in. do relacji na linii restauratorzy – rząd.

– Dobrze to opisał Maciej Żakowski wcześniej, mówiąc o nurtach gastronomicznych. I ten nurt skupiony na gościnności, na spotkaniach towarzyskich, rodzinnych nie był przygotowany na działanie na zasadzie na wynos. Było to logistycznie trudne do zrobienia. I to, co wszyscy zauważyliśmy w tym pierwszym okresie pandemii, to niepowodzenie w rozmowach z rządem. Zebraliśmy się w dosyć niedużej grupie stołecznych restauracji i przekazaliśmy list otwarty do rządu, żeby pokazać potrzeby gastronomii, żeby rząd miał świadomość, co jest potrzebne gastronomii. Pozostało to bez odzewu. Podobnie jak ostatnie rozmowy z wicepremierem, które wyglądają, jakby nikt w ogóle nas nie słuchał. Bo zaproponowane rozwiązania rządu są całkowicie odmienne od tego, co my oczekujemy. Dlatego zebraliśmy się i postanowiliśmy zrobić coś sami – tłumaczył Tomasz Czudowski.

– Cieszy mnie, że otworzyła się taka kreatywność wśród gastronomii, wśród właścicieli i pracowników, którzy poszukują nowych źródeł przychodów i otworzyli się na nowy rodzaj pracy. Przykładowo w mojej restauracji sommelierzy czy kelnerzy dzisiaj z uśmiechem na twarzy dostarczają zamówienia do drzwi tak jak kiedyś do stolika. Stali się kurierami. Robią to ochoczo i rozumieją, że w ten sposób możemy mieć jakiś dochód. Natomiast dla takich restauracji, to jest jakieś 15-20 procent realnie obrotu, jaki możemy wygenerować poprzez obostrzenia logistyczne. Cieszę się z solidarności branży, kreatywności, tego, że polecamy się nawzajem, mimo że jeszcze nie tak dawno byliśmy dla siebie konkurencją. Natomiast mam żal do rządu, ale i do siebie, że uwierzyłem, że jest ktoś, kto chce nam pomoc ze strony rządu – dodał.

Tomasz Czudowski zaapelował do rządu o pozytywne przekazy w swoich działaniach i zachęcanie konsumentów do wspierania gastronomii.

– Dużym elementem istotnym dla mnie jest strona sprzedażowa, żeby wspierać pozytywnie korzystanie z gastronomii. Te sygnały, które płynęły do gości restauracji były ze strony rządu nieodpowiednie, zrzucanie na konsumentów, że ci wychodzą na własną odpowiedzialność. I ludzie odwracali się od restauracji, uznając, że gastronomia stała się czymś niekoniecznie potrzebnym do życia. Dlatego moja prośba do rządzących o pozytywny komunikat odnośnie korzystania z gastronomii – powiedział.

– Apeluję do gości, żeby nie rezygnowali z gastronomii. Jeśli wcześniej korzystaliśmy częściej z gastronomii, korzystajmy i teraz, może rzadziej, ale nie rezygnujmy z niej. Bo małe firmy zaczynają się zastanawiać, jaki zrobić kolejny krok, czy zamknąć się na 3 miesiące i później próbować się odbudować, czy ciągnąć to dalej i walczyć. I ile będzie nas stać nie tylko finansowo, ale i energetycznie, że jeszcze damy radę przetrwać, bo to jest potężny kryzys dla naszej branży – dodał.

Czytaj również: #HorecaTrendsTalks: Quo vadis, polska gastronomio? (relacja + zdjęcia)

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.