Partnerzy portalu
Warszawski Festiwal Piwa: Przez koronawirusa małe, lokalne browary będą się zamykać czasowo lub na stałe Warszawski Festiwal Piwa: Przez koronawirusa małe, lokalne browary będą się zamykać czasowo lub na stałe, fot. unsplash

Warszawski Festiwal Piwa: Przez koronawirusa małe, lokalne browary będą się zamykać czasowo lub na stałe

Pandemia koronawirusa spowodowała m.in. odwołanie wszelkich imprez masowych, w tym wiosenną edycję Warszawskiego Festiwalu Piwa. O wpływie wirusa na branżę piwną oraz funkcjonowanie browarów w zaistniałej sytuacji rozmawiamy z Pawłem Leszczyńskim, organizatorem Warszawskiego Festiwalu Piwa.

Autor: Jakub Szymanek/horecatrends.pl Data: 19 marca 2020 14:46

Horecatrends.pl: Jaki wpływ może mieć pandemia koronawirusa na działalność knajp, browarów rzemieślniczych i piwowarów domowych?

Paweł Leszczyński: Niestety zagrożenie epidemią pojawiło się w najgorszym dla branży momencie, ponieważ piwo jest napojem sezonowym, co dla browarów oznacza wzrost sprzedaży właśnie od lutego/marca. Z drugiej strony knajpy w większych miastach (a szczególnie w Warszawie) najgorszą sprzedaż notują właśnie w wakacje. Wiosna i jesień jest dla rynku niestety kluczowa. Sytuacja ma oczywiście niewielki wpływ na piwowarów domowych, kwarantanna może sprzyjać temu hobby, ale wbrew pozorom ci ostatni są bardzo społecznymi stworzeniami i warzenie bez możliwości częstowania efektami swojej pracy pozbawione jest przyjemności.

Jak zatem koronawirus zaznaczy swoją obecność w branży browarniczej?

Wszystko zależy od rozwoju sytuacji. Jednak małe, lokalne browary, których stałe koszty są wysokie (leasing, pożyczki), będą się zamykać czasowo lub na stałe. Taki sam los czeka knajpy – rynek jest bardzo konkurencyjny, a czynsze nieproporcjonalnie wysokie. Nawet średniej wielkości spadek sprzedaży dla wielu oznacza koniec. W niewesołej sytuacji są też większe imprezy związane z piwem, zwłaszcza te, które już zainwestowały w reklamę – jeśli organizatorzy nie mają innego źródła utrzymania, może im być ciężko przetrwać. Jedynym optymistycznym aspektem jest duże wzajemne zaufanie w branży, która oparta jest w dużej mierze na relacjach – przedsiębiorcy wzajemnie się wspierają w tych trudnych czasach.

Co możemy jako konsumenci zrobić, aby się temu przeciwstawić?

Jesteśmy branżą odpowiedzialną społecznie, dlatego – choć bardzo bym chciał – nie będę namawiał ludzi na gremialne odwiedzanie knajp i restauracji. Jest to jednak świetny moment, żeby odwiedzić sklepy specjalistyczne i wspomóc ulubione browary. Dzięki temu realnie zwiększamy szansę na ich przetrwanie. Mam też nadzieję, że w obliczu nieprzewidzianego kataklizmu, wierzyciele potraktują swoich kontrahentów w sposób ulgowy, dzięki czemu, kiedy sytuacja wróci do normy, będziemy mogli wciąż cieszyć się dobrym piwem i dużą liczbą lokalnych producentów.

Dodam, że niedługo powstanie w Polsce organizacja zrzeszająca konsumentów dobrego piwa. W tych trudnych czasach będziemy chcieli mówić o tym, jak wesprzeć browary bez wychodzenia z domu. Musimy się wspierać, szczególnie w takich sytuacjach. Piwo rzemieślnicze to więcej niż zwykła relacja producent – konsument.

Duży wywiad z Pawłem Leszczyńskim o rynku browarów rzemieślniczych i domowych wkrótce na horecatrends.pl i portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • M

    "Pandemia koronawirusa spowodowała m.in. odwołanie wszelkich imprez masowych, w tym wiosenną edycję Warszawskiego Festiwalu Piwa." - a nie przypadkiem "wiosennej edycji"? No chyba, że pandemia spowodowała tę edycję?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.