Partnerzy portalu
Wsparcie dla gastronomii w czasach COVID-19 - eksperci Makro Wsparcie dla gastronomii w czasach COVID-19 - eksperci Makro

Wsparcie dla gastronomii w czasach COVID-19 - eksperci Makro

Jak wygląda "nowa normalność" branży gastronomicznej? Czy restauratorzy najgorsze mają już za sobą? Eksperci poradnika Makro Polska "Bezpieczne miejsce do jedzenia w czasach COVID-19. Porady dla branży gastronomicznej” w cyklu "Wsparcie dla gastronomii" opowiadają o głównych wyzwaniach w czasach COVID-19.

Autor: horecatrends.pl Data: 19 czerwca 2020 07:50

Branża HoReCa od czasu rozpoczęcia lock-down wciąż zmaga się z licznymi przeciwnościami. Od odmrożenia, czyli "nowego otwarcia", jeszcze większego znaczenia nabrały kwestie bezpieczeństwa, planowania czy kreatywności. 

– Aspekt bezpieczeństwa był na tyle ważny, że wspólnie z ekspertami, fachowcami z branży i instytucji przygotowaliśmy poradnik „Bezpieczne miejsce do jedzenia w czasach COVID-19. Porady dla branży gastronomicznej”. To zbiór różnych informacji, porad , sugestii, dla menedżerów, szefów kuchni, restauratorów, które mówią jak na nowo otworzyć biznes gastronomiczny i jak przy tym zadbać o bezpieczeństwo dla pracowników i klientów – mówi Elżbieta Krzyżak, dyrektor rynku Małopolska, Makro Cash and Carry Polska S.A.

Jak obecnie wygląda nowa rzeczywistość w branży? Zdaniem Grzegorza Fica, szefa kuchni i współwłaściciela restauracji ALBERTINA Restaurant & Wine w Krakowie, nie ma mowy o pełnym powrocie do normalności na rynku gastronomicznym.  – Wprawdzie otworzyliśmy restauracje, ale wiele z nich (przynajmniej te w Krakowie) świeci pustkami  – przyznał w rozmowie z Horecatrends.pl.

Wakacje mogą zmienić ten niekorzystny trend. – Wiele osób, które spędzało urlop za granicą, w tym roku zostaną w Polsce – podkreśla.

Jak się przygotować na ponowne otwarcie lokalu gastronomicznego? – Oprócz porządków i dezynfekcji, trzeba także przeszkolić personel i pomyśleć o zmianach w menu. Ja postawiłem na sezonowość, lokalność i krótką kartę. Menu jest krótkie, ponieważ jest mniej gości. Chcę częściej zmieniać dania, np. co miesiąc – tłumaczy Grzegorz Fic.

Łukasz Jarema, manager walychrobrego.com, twierdzi natomiast, że zamrożenie restauracji spowodowało w pewnym sensie odsunięcie problemu na kolejne miesiące. Prawdziwe problemy, na styku przychodów i kosztów, pojawią się w najbliższych tygodniach i miesiącach. 

– Restauracje weszły w odmrożenie w różnej kondycji. Niektóre były mocno poturbowane przez koronawirusa, inne nie radziły sobie już wcześniej. Restauratorzy, którzy dobrze sobie radzili wcześniej, powinni przetrwać ten okres. Lokale radzące sobie wcześniej średnio będą miały olbrzymie problemy. Będzie to czas decyzji: czy kontynuować tę działalność, przeformatować czy zamknąć – mówi w rozmowie z Horecatrends.pl.

Jego zdaniem  restauracja przed COVID-19 i restauracja po COVID-19 to dwa zupełnie różne biznesy. Teraz strategia "cokolwiek by się działo, na koniec miesiąca sobie poradzimy" nie zadziała. Większość restauracji w okresie już po odmrożeniu funkcjonuje w okolicach progu rentowności. Takie dane, jak wysokość progu rentowności, wysokość food costu, koszty pracownicze, koszty zmienne towarzyszące gastronomii, muszą być przekalkulowane na początku miesiąca i zabudżetowane na początek lipca. 

Kamil Sakałus, dyrektor zarządzający w restauracji Schronisko Smaków Magdy Gessler w Bukowinie Tatrzańskiej, wierzy jednak, że mimo trudności sezon powinien być bardzo udany.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • airfog.pl

    Wydaje się że nie bedzie mozliwe pominiecie rozwoju dalszych zachorowań , wszystko jest dobrze do momentu aż chory klient wskazę restauracje lub hotel w którym przebywał , albo zachoruje jeden pracownik. W skutecznej dezynfekcji HORECA wazne jest aby stęzenie ppm bezpiecznego środka do dezynfekcji było w powietrzu na okreslonym poziomie stale a mikrokrople żeby opadały na powirzchnię efekt 2w1, wówczas wirusy nie mają szans ,jak ktos je wydycha natychmiast są neutralizowane. mamy na to sposób www.youtube.com/watch?v=N5P1W_Mv0P4.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.