Restauratorzy z niepokojem obserwują coraz trudniejszą sytuację na rynku. Właściciele małych i średnich restauracji szukają rozwiązań, które pozwolą im dotrzeć do nowych klientów i zapewnią dodatkowe źródła przychodu. Czy kluczem do sukcesu może być personalizacja oferty?
Ostatnie lata stały dla branży gastronomicznej pod znakiem wyzwań. Sektor mierzył się z licznymi trudnościami, które były bezpośrednim efektem pandemii. Dzisiaj najpoważniejszym zagrożeniem dla setek małych i średnich lokali jest inflacja – takie wnioski płyną z badania Glovo przeprowadzonego wśród lokalnych restauracji na 9 rynkach, w tym Polsce. Badanie skupia się na analizie wyzwań, potrzeb oraz planów na przyszłość małych i średnich restauracji w Polsce.
Aż 62% respondentów w Polsce z niepokojem spogląda na szybko rosnące ceny produktów, a 32% obawia się zmniejszenia zasobów finansowych konsumentów. Spośród respondentów, 47% przyznaje, że doświadczyło trudności w prowadzeniu firmy w ciągu ostatnich 2-3 lat. Złotym środkiem na „przetrwanie” dla gastronomii może być digitalizacja biznesu.
Glovo zapewnia, że w walce z rosnącymi cenami oraz zmniejszającym się potencjałem nabywczym klientów mogą pomóc dostawy. W ciągu ostatnich 10 lat rynek zamówień jedzenia online wzrósł w Polsce ponad 10-krotnie, a w przyszłym roku jego wartość ma osiągnąć 4,5 mld zł. Obecnie konsumenci coraz częściej decydują się na zamówienia online, ponieważ dostrzegają w tej formie zakupów możliwość oszczędności czasu i pieniędzy.
Restauratorzy coraz częściej podkreślają, jak ważne jest dostosowanie oferowanych produktów do oczekiwań odbiorców. Aż 79% spośród nich potwierdza, że konsumenci oczekują zdecydowanie większej personalizacji. Jednocześnie, właściciele lokali dostrzegają duży potencjał w marketingu – 77% ankietowanych inwestuje w takie działania, a 51% zwiększa wydatki na reklamę.
Kolejnym istotnym trendem, na który wskazują respondenci jest zainteresowanie zdrowym jedzeniem. Aż 65% restauratorów uważa, że konsumenci oczekują bardziej ekologicznych wariantów, jeśli chodzi o posiłki w restauracjach i dostawę żywności. Jak wyróżnić się wśród konkurencji, chcąc sprostać dynamicznie zmieniającym się, wysokim oczekiwaniom klientów? I tu dochodzimy do coraz silniejszego przekonania restauratorów, że skuteczny marketing jest niezbędny w nowych czasach.
Poza marketingiem liczy się także obsługa klienta, a do tej należy, m.in. logistyka. Uwagę na jakość dostaw zwróciło w zrealizowanym przez Glovo badaniu 29% restauratorów, którzy określili zoptymalizowane metody dostaw, np. ultra-szybkiego dostarczenia zamówienia, jako działania niezbędne.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.