Partnerzy portalu
Za nami 5 tygodni odmrożenia gastronomii (opinie) Za nami 5 tygodni odmrożenia gastronomii (opinie), fot. unsplash

Za nami 5 tygodni odmrożenia gastronomii (opinie)

Ponad miesiąc temu rząd ogłosił "odmrożenie gastronomii". Jak wyglądał powrót do funkcjonowania restauracji po długiej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa oraz o przyszłości segmentu HoReCa opowiadają stołeczni restauratorzy Jurek Sobieniak, właściciel lokali „Sypka Mąka” oraz Marcin Wachowicz, współwłaściciel sieci Aioli.

Autor: Jakub Szymanek/horecatrends.pl Data: 26 czerwca 2020 08:00

– Te dwa, trzy miesiące dały dużo do myślenia. Ci, którzy utrzymali się, wiedzą, co wydarzyło się, i co dalej trzeba robić, aby dać sobie radę. Mają świadomość, czy kolejny kryzys ich pokona czy nie. I nie chodzi o to, żeby się utrzymać, ale mieć za co żyć i te najbliższe dwa, trzy miesiące będą kluczowe, pokażą, czy lokale odbiją się, czy jest potencjał – analizuje Jurek Sobieniak.

– Ludzie mają problemy finansowe, zostali z kredytami, mniej zarabiają, a przez to ograniczają wychodzenie do lokalu. Zatem odbudowanie się restauracji może okazać się tworzeniem jej na nowo i może to restauratorów pokonać. Dużo ludzi nie będzie stać na to, żeby ponownie przetrwać lockdown. Bo te dwa miesiące lockdownu, to kolejne 4 miesiące lub więcej, żeby odbudować się. A jeśli po drodze przyjdzie kolejny kryzys, to będzie duży dramat w gastronomii. Października nie tyle, że boję się, ale mam obawy i myślę, że we wrześniu będziemy przygotowani na to, żeby co najwyżej oberwać rykoszetem a nie pociskiem – dodaje.

Wpływ pandemii na rynek pracy

Pandemia koronawirusa spowodowała ogromne zamieszanie na rynku pracy, w tym w gastronomii.

– Na rynek wróciło wielu pracowników. Koncepty cały czas się zamykają. To oznacza, że pojawia się spora grupa osób gotowych od ręki do pracy. Mówi się o tym, że rynek pracownika stał się na powrót rynkiem pracodawcy. Zdajemy sobie, że pojawiła się fala nowych osób, ale my nadal stawiamy te same wymagania i liczymy na ten sam styl i model współpracy. Wymagamy tego samego pogłębionego zaangażowania. Nie ulega jednak wątpliwości, że nie gonimy za ludźmi tak jak wcześniej. Mamy większą swobodę w doborze osób do pracy – stwierdza Marcin Wachowicz.

– Miałem nadzieję, że po pandemii przyjdzie okres, w którym ludzie docenią pracę. Ale to za mało. Chyba musi stać się naprawdę coś złego, żeby zmienili swoje podejście do pracy. Zdaję sobie z tego sprawę, że Warszawa jest paskudnym miastem, jeśli chodzi o utrzymanie się. Lockdown minął, a ceny poszły o 30 proc w górę, a ludziom pieniędzy nie przybyło. Pracownicy chcą podwyżki. Mam wrażenie, że nie wiedzą, co dzieje się na rynku – mówi Jurek Sobieniak.

– Młode pokolenie dalej pozostaje roszczeniowe. Dużo wymaga, a niekoniecznie daje więcej od siebie. Brakuje im szacunku do pracy. Młodzi ludzie nie wiedzą, jakie mają prawa i obowiązki, podchodzą niepoważnie do swoich obowiązków. Często działają pod wpływem emocji i nie zastanawiają się nad konsekwencjami. Ludzie starsi widzą, jak wygląda rynek pracy, analizują sytuację i mają całkowicie inne podejście do pracy – podsumowuje Sobieniak.

Pozostaje mieć nadzieję, że przez pandemię zmieni się podejście młodych ludzi do pracy w gastronomii i będzie to pozytywny aspekt koronawirusa. A lokale będą odzyskiwać siły i działać coraz lepiej. Analizujemy sektor HoReCa i regularnie informujemy o tym na naszych serwisach horecatrends.pl i portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.