Partner portalu
Zainteresowanie wizytami w restauracjach, barach i kawiarniach zmalało o 30 proc. Zainteresowanie wizytami w restauracjach, barach i kawiarniach zmalało o 30 proc.; fot. shutterstock

Zainteresowanie wizytami w restauracjach, barach i kawiarniach zmalało o 30 proc.

Choć od początku pandemii nie minął nawet rok, to COVID-19 w olbrzymim stopniu wpłynął na nasz styl życia – nie wyłączając przy tym gastronomii. Najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll pokazuje, że zainteresowanie wizytami w restauracjach, barach i kawiarniach zmalało o prawie 30%.

Autor: horecatrends.pl Data: 12 października 2020 12:06

W trakcie pandemii Polacy starają się jednak nie rezygnować ze swoich przyzwyczajeń: pomimo zagrożenia chorobą, poza domem nadal jada 61% ankietowanych. To jednak zauważalny spadek w porównaniu do miesięcy sprzed lockdownu, bowiem wtedy regularne wizyty w lokalach gastronomicznych zadeklarowało aż 90% respondentów.

W takiej sytuacji można się spodziewać wzrostu liczby zamówień z dostawą jedzenia pod drzwi.
Przeczą temu jednak wyniki badania. Zainteresowanie zamawianiem jedzenia do domu w trakcie pandemii… spadło. Przed lockdownem robiło to 63% ankietowanych, obecnie zaś niewiele ponad połowa (52%). Przy tym tylko 34% osób zamierza wrócić do nawyków sprzed pandemii; o wiele więcej (58%) zrobi to tylko częściowo.

Spadła także frekwencja wśród klientów regularnie (minimum trzy razy w miesiącu) odwiedzających stacjonarne lokale. Taką częstotliwość wizyt przed pandemią zadeklarowała ponad połowa respondentów (56%), podczas gdy obecnie na regularne wypady pozwala sobie 43% ankietowanych. Swoje nawyki zmieniło więcej kobiet niż mężczyzn – przykładowo przed pandemią 36% kobiet i 37% mężczyzn jadło poza domem mniej więcej raz w tygodniu (3-5 razy w miesiącu). Obecnie taką częstotliwość utrzymała jedynie co czwarta respondentka (spadek o 12%), natomiast wśród panów spadek w tej grupie wyniósł tylko 7%.

Decydując się na korzystanie z oferty gastronomicznej w dobie pandemii, zwracamy dużą uwagę na stosowanie w danej placówce szczególnych zasad higieny. Aż trzy czwarte respondentów korzysta tylko ze sprawdzonych pod tym kątem miejsc. Podobnie w przypadku zamawiania jedzenia z dostawą: 77% osób wybiera miejsca, które przestrzegają wytycznych dotyczących higieny.

Pandemia sprawiła też, że zmieniły się kwoty, jakie jesteśmy skłonni przeznaczyć na jedzenie poza domem. Wzrosła liczba ankietowanych, którzy płacą średnio 20-40 zł za pojedynczy posiłek (obecnie 50%, wcześniej 38%), zaś grupa osób wydających na jedzenie nieco więcej (40-60 zł), spadła z 28% do 18%.

Spośród wszystkich typów placówek gastronomicznych, największy spadek odwiedzin odnotowały kawiarnie, które według badania straciły prawie co drugiego klienta. Nieco lepiej jest w przypadku barów i tradycyjnych restauracji. Tutaj spadki wyniosły mniej: odpowiednio 43% i 34%. Najmniejszy odpływ klientów odnotowano wśród food trucków i innych miejsc, w których jedzenie odbiera się „z okienka”: w tej grupie spadek wyniósł jedynie 10%.

Pandemia sprawiła przy tym, że zaczęliśmy bardziej cenić posiłki w gronie najbliższych osób. Członkowie rodziny (w tym także najbliżsi partnerzy) w roli najczęstszego współbiesiadnika zyskali o 5% więcej wskazań w porównaniu z czasem przed pandemią, finalnie sytuując się na poziomie 73% odpowiedzi. Rzadziej odwiedzamy lokale wraz z przyjaciółmi. W ostatnim czasie tylko 16% respondentów przekąsiło coś ze znajomymi, podczas gdy przed pandemią taki wybór deklarowało prawie 23%.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.