Systemy POS przeszły ewolucję. Zaczęło się od dużych rozwiązań stacjonarnych. W tej chwili mówimy już o przetwarzaniu w chmurze – mówi nam Marcin Marciniuk, Product & Support Manager Dotykačka.
Anna Wrona, horecatrends.pl: Jak zmieniają się systemy POS? Jak korzystają z nowoczesnych technologii?
Marcin Marciniuk, Product & Support Manager Dotykačka: Systemy POS przeszły bardzo długą ewolucję. Zaczęły się od dużych rozwiązań stacjonarnych, gdzie były zainstalowane duże komputery na miejscu, w lokalu. W tej chwili mówimy już o przetwarzaniu w chmurze. System POS w lokalu to tylko prosty ekran.
System POS spełnia kilka funkcji. Pierwsza funkcja to szybkość, łatwość obsługi, pracy ludzi w lokalu. Druga bardzo istotna funkcja to zbieranie informacji dla właścicieli/ managerów, żeby mogli wszystko monitorować, a z drugiej strony – analizować i podejmować trafne decyzje biznesowe na podstawie twardych danych, a nie na podstawie przeczuć lub zasłyszanych informacji. Łatwo sprawdzić stany magazynowe. Łatwo sprawdzić food cost. Łatwo sprawdzić nawet straty. Dzięki temu można podjąć decyzje, które decydują często o być albo nie być firmy. Decyzje, które nam zaoszczędzą pieniądze lub poprawią naszą ofertę i lepiej ją dostosują do oczekiwań naszych klientów.
Bardzo ważne są też integracje. Z czym jesteście zintegrowani?
Integracje są rzeczą kluczową. Każdy system potrafi tyle, co autor napisał, a autorów mamy tyle, co systemów. Są firmy na rynku, które tworzą własne rozwiązania wspierające gastronomię. Nie załatwiają sprzedaży – nie są POS-ami, natomiast wspierają prowadzenie biznesu. Są to chociażby systemy zamówień jedzenia online. Integracje ułatwiają życie. Nie mamy 15 tabletów i nie przepisujemy ręcznie. Mamy jeden system, który automatyzuje cały proces. Unikamy błędów. Unikamy przestojów i niepotrzebnych nerwów. Usprawniamy pracę naszych pracowników.
Integracji partnerskich w tej chwili mamy kilkanaście, kilkadziesiąt indywidualnych. Mamy system otwarty. Nasi klienci sami (jeżeli mają chęć, możliwość i wiedzę) mogą integrację przeprowadzić. Naszym API chwalimy się publicznie. Mamy otwartą dokumentację w internecie. Każdy może wejść, poczytać, zobaczyć i skorzystać.
Mówimy o gastronomii, ale jakie inne segmenty mogą korzystać z tego typu usług?
Dotykačka jest systemem POS, który jest dla wszystkich. Mamy klientów z rynku usług, parkingi, place zabaw dla dzieci, retail – sprzedaż w sklepach detalicznych. Mówimy tu zarówno o pojedynczych punktach lokalnych, jak i o całych sieciach. Dotykačka to wszystko obsługuje. Z chęcią zdobywamy nowych klientów nie tylko z rynku gastronomicznego. Otworzyliśmy dla nich system POS-owy w przystępnej cenie.
Bardzo duża ilość małych punktów (sieci własnej lub franczyzowej) powoduje, że dane, które zbieramy i analizujemy w chmurze, trzeba przetworzyć. Również tutaj oferujemy rozwiązania. Mamy duże systemy analityczne oparte o Power BI. Kontrolerzy finansowi i kontrolerzy magazynowi otrzymują raporty przystosowane do indywidualnych potrzeb.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.