×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
Trendy kawiarniane w Polsce. 3 sposoby na zadowolenie gości
W trendach kawiarnianych są propozycje, w których kawa stanowi bazę lub dodatek do napoju np. espresso tonic. Fot. Materiały prasowe

Trendy kawiarniane w Polsce. 3 sposoby na zadowolenie gości

Autor: Katarzyna Gubała Data: 19 sierpnia 2023 11:55

Z roku na rok rośnie polski rynek kawiarniany. Napędzają go duże miasta, postpandemiczne zmiany konsumenckie i popularność coffee specialty. Jakie trendy można zauważyć polskich kawiarniach?

  • Obecnie wartość rynku kawy w Polsce szacowana jest na blisko 7 mld zł
  • Już co drugi Polak przyznaje, że pije kawę także “na mieście”
  • Wizyta w kawiarni stała się nie tylko okazją do dodania sobie energii, ale prawdziwym rytuałem, który pozwala na chwilę wytchnienia od codziennego biegu
  • Oto 3 trendy kawiarniane w Polsce

Mimo że inflacja oraz zawirowania na rynku surowca nie ominęła tej branży, to obroty wielu kawiarni wzrosły. Wraz ze zwiększeniem się świadomości dotyczącej zdrowego odżywiania i popularyzacją alternatywnych metod parzenia kawy, konsumenci coraz częściej stawiają na rzemieślnicze ziarna. W efekcie są w stanie zapłacić za nie wyższą cenę – wolą wypić jedną dobrą filiżankę naparu niż kilka słabszych jakościowo kaw - czytamy w komunikacie prasowym. 

Trend 1: Znaczenie coffee specialty

W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwija się kultura picia coffee specialty. Kawy przelewowe z jasno palonych ziaren to domena dużych miast, jednak coraz częściej kawiarnie serwujące tego typu napary spotkamy także w mniejszych ośrodkach.

- Do niedawna typowa polska kawiarnia miała w menu wyłącznie kawy w stylu włoskim - espresso, latte i cappuccino. Pojawienie się rzemieślniczych palarni, przede wszystkim w Warszawie, Krakowie czy Poznaniu, sprawiło, że przelewy zyskały na popularności. My postawiliśmy sobie za cel wprowadzenie speciality także do mniejszych miejscowości, ale w połączeniu z rozbudowaną ofertą dla fanów klasyki - mówi Łukasz Kaliciński, współwłaściciel sieci kawiarni the White Bear Coffee.

I dodaje: - Dziś z powodzeniem działamy w 27-tysięcznym Giżycku, 70-tysięcznych Suwałkach czy Ostrowie Wielkopolskim. Wkrótce otwieramy lokal w nieco ponad 60-tysięcznej Łomży. To pokazuje, że Polacy chcą pić dobrą kawę i doceniają ją bez względu na miejsce zamieszkania. 

Ile kosztuje kawa speciality?

Filiżanka kawy przelewowej w kawiarni to koszt od 13 do 18 zł. Nie różni się zatem znacząco od cen naparów na bazie espresso. Większa różnica widoczna jest natomiast przy zakupie kawy w ziarnach. W przypadku speciality ceny zaczynają się od 60 zł za 250 g. Dobre ziarna do ekspresu kupimy już za ok. 35 zł za 250 g.

- Rzemieślnicza kawa musi być droższa od tej z supermarketu, ponieważ sprowadzana jest ze sprawdzonych plantacji, wypalana w Polsce, pakowana i szybko wysyłana do klienta. Nie czeka więc miesiącami w dużych magazynach. To oczywiście ma przełożenie na smak i aromat. Wybieranie speciality to wyraz świadomej konsumpcji, silnego trendu na globalnym rynku konsumenckim - wyjaśnia Marcin Zalewski, współtwórca konceptu the White Bear Coffee.

Trend 2: Kawa jako baza - napoje i desery

Współcześni konsumenci uwielbiają nowości, dynamizm i eksperymenty. W branży kawiarnianej odpowiedzią na ten trend jest wprowadzanie sezonowego menu, a w nim propozycji, w których kawa stanowi bazę lub dodatek do napoju. Mowa tu na przykład o wariacjach na temat lemoniad kawowych, espresso tonic, mojito kawowym, a w wersji zimowej - grzańców. Z drugiej strony tego nurtu znajdują się kawy, które bardziej przypominają deser niż napój - z bitą śmietaną, karmelem, lodami czy masłem orzechowym.

- Sezonowe propozycje bazują na dodatkach, które najlepiej wpisują się w daną porę roku. I tak wiosną i latem będą to orzeźwiające napoje, z miętą, limonką i tonikiem, a jesienią i zimą rozgrzewające napary z cytrusami, cynamonem i rozmarynem. Część gości stawia na klasykę i zawsze wybiera ulubioną kawę, istnieje jednak grupa, która chce być zaskakiwana i jeśli ma do wyboru tradycyjne espresso a apetycznie wyglądającą kawę z mnóstwem składników, postawi na to drugie - tłumaczy Łukasz Kaliciński. 

Espresso tonic.

Trend 3: Kawa zindywidualizowana

Dzisiejszy konsument chce zawsze znajdować się w centrum zainteresowania i niekoniecznie lubi wybierać to, co większość. Kawa bywa dla niektórych środkiem do wyrażenia siebie - swoich zainteresowań, stylu życia i światopoglądu.

Marcin Zalewski zauważa, że współcześnie ciężko wyobrazić sobie kawiarnię, w której nie ma w ofercie mleka bez laktozy czy napojów roślinnych w opcji vege.

- Odsetek gości, którzy poszukują tego typu dodatków stale rośnie. Ale ten trend sięga też o wiele dalej, obejmując takie produkty jak kawa bezkofeinowa czy kawa funkcjonalna, np. w wersji keto. Cieszy ponadto fakt, że kawa przestaje być traktowana jako podnosząca ciśnienie używka, a staje się, zgodnie z najnowszą wiedzą naukową, elementem zrównoważonej, zdrowej diety - przekonuje współwłaściciel the White Bear Coffee. 



 

 

Nie przegap najważniejszych wiadomości

Horeca Trends - Google News Obserwuj nas w Google News
Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Partner serwisu