Z roku na rok rośnie polski rynek kawiarniany. Napędzają go duże miasta, postpandemiczne zmiany konsumenckie i popularność coffee specialty. Jakie trendy można zauważyć polskich kawiarniach?
Mimo że inflacja oraz zawirowania na rynku surowca nie ominęła tej branży, to obroty wielu kawiarni wzrosły. Wraz ze zwiększeniem się świadomości dotyczącej zdrowego odżywiania i popularyzacją alternatywnych metod parzenia kawy, konsumenci coraz częściej stawiają na rzemieślnicze ziarna. W efekcie są w stanie zapłacić za nie wyższą cenę – wolą wypić jedną dobrą filiżankę naparu niż kilka słabszych jakościowo kaw - czytamy w komunikacie prasowym.
Trend 1: Znaczenie coffee specialty
W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rozwija się kultura picia coffee specialty. Kawy przelewowe z jasno palonych ziaren to domena dużych miast, jednak coraz częściej kawiarnie serwujące tego typu napary spotkamy także w mniejszych ośrodkach.
- Do niedawna typowa polska kawiarnia miała w menu wyłącznie kawy w stylu włoskim - espresso, latte i cappuccino. Pojawienie się rzemieślniczych palarni, przede wszystkim w Warszawie, Krakowie czy Poznaniu, sprawiło, że przelewy zyskały na popularności. My postawiliśmy sobie za cel wprowadzenie speciality także do mniejszych miejscowości, ale w połączeniu z rozbudowaną ofertą dla fanów klasyki - mówi Łukasz Kaliciński, współwłaściciel sieci kawiarni the White Bear Coffee.
I dodaje: - Dziś z powodzeniem działamy w 27-tysięcznym Giżycku, 70-tysięcznych Suwałkach czy Ostrowie Wielkopolskim. Wkrótce otwieramy lokal w nieco ponad 60-tysięcznej Łomży. To pokazuje, że Polacy chcą pić dobrą kawę i doceniają ją bez względu na miejsce zamieszkania.
Filiżanka kawy przelewowej w kawiarni to koszt od 13 do 18 zł. Nie różni się zatem znacząco od cen naparów na bazie espresso. Większa różnica widoczna jest natomiast przy zakupie kawy w ziarnach. W przypadku speciality ceny zaczynają się od 60 zł za 250 g. Dobre ziarna do ekspresu kupimy już za ok. 35 zł za 250 g.
- Rzemieślnicza kawa musi być droższa od tej z supermarketu, ponieważ sprowadzana jest ze sprawdzonych plantacji, wypalana w Polsce, pakowana i szybko wysyłana do klienta. Nie czeka więc miesiącami w dużych magazynach. To oczywiście ma przełożenie na smak i aromat. Wybieranie speciality to wyraz świadomej konsumpcji, silnego trendu na globalnym rynku konsumenckim - wyjaśnia Marcin Zalewski, współtwórca konceptu the White Bear Coffee.
Współcześni konsumenci uwielbiają nowości, dynamizm i eksperymenty. W branży kawiarnianej odpowiedzią na ten trend jest wprowadzanie sezonowego menu, a w nim propozycji, w których kawa stanowi bazę lub dodatek do napoju. Mowa tu na przykład o wariacjach na temat lemoniad kawowych, espresso tonic, mojito kawowym, a w wersji zimowej - grzańców. Z drugiej strony tego nurtu znajdują się kawy, które bardziej przypominają deser niż napój - z bitą śmietaną, karmelem, lodami czy masłem orzechowym.
- Sezonowe propozycje bazują na dodatkach, które najlepiej wpisują się w daną porę roku. I tak wiosną i latem będą to orzeźwiające napoje, z miętą, limonką i tonikiem, a jesienią i zimą rozgrzewające napary z cytrusami, cynamonem i rozmarynem. Część gości stawia na klasykę i zawsze wybiera ulubioną kawę, istnieje jednak grupa, która chce być zaskakiwana i jeśli ma do wyboru tradycyjne espresso a apetycznie wyglądającą kawę z mnóstwem składników, postawi na to drugie - tłumaczy Łukasz Kaliciński.
Dzisiejszy konsument chce zawsze znajdować się w centrum zainteresowania i niekoniecznie lubi wybierać to, co większość. Kawa bywa dla niektórych środkiem do wyrażenia siebie - swoich zainteresowań, stylu życia i światopoglądu.
Marcin Zalewski zauważa, że współcześnie ciężko wyobrazić sobie kawiarnię, w której nie ma w ofercie mleka bez laktozy czy napojów roślinnych w opcji vege.
- Odsetek gości, którzy poszukują tego typu dodatków stale rośnie. Ale ten trend sięga też o wiele dalej, obejmując takie produkty jak kawa bezkofeinowa czy kawa funkcjonalna, np. w wersji keto. Cieszy ponadto fakt, że kawa przestaje być traktowana jako podnosząca ciśnienie używka, a staje się, zgodnie z najnowszą wiedzą naukową, elementem zrównoważonej, zdrowej diety - przekonuje współwłaściciel the White Bear Coffee.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.