Partnerzy portalu
86 proc. hotelarzy  nie utrzyma płynności finansowej w I kw. 2021 r 86 proc. hotelarzy wskazuje, że bez wsparcia rządowego nie utrzyma płynności finansowej w I kw. 2021 r./ fot. shutterstock

86 proc. hotelarzy nie utrzyma płynności finansowej w I kw. 2021 r

Co piąty hotel w grudniu 2020 roku był zamknięty, a w większości działających frekwencja nie przekraczała 10 proc. – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. 86 proc. hotelarzy wskazuje, że bez wsparcia rządowego nie utrzyma płynności finansowej w I kw. 2021 r.

Autor: PAP Data: 18 stycznia 2021 11:38

Z grudniowej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP) wynika, że wśród otwartych obiektów 84 proc. odnotowało średnią frekwencję poniżej 20 proc., z czego aż 62 proc. poniżej 10 proc. Frekwencję powyżej 30 proc. zadeklarował zaledwie co dwudziesty hotel.

Izba wskazała, że podobnie jak w poprzednich miesiącach nie ma różnicy we wskaźnikach obłożenia pomiędzy hotelami położonymi w miastach i poza nimi. Oznacza to, że hotele pobytowe zanotowały równie złe wyniki, co obiekty miejskie.

Według IGHP wskaźnik średniej ceny pozostał na tak samo niskim poziomie, jak w listopadzie. 79 proc. hoteli odnotowało niższe ceny niż w grudniu 2019 r, przy czym dla 63 proc. spadki były większe niż o 10 proc. Jednocześnie 18 proc. hoteli utrzymało średnie ceny zbliżone do roku poprzedniego.

Na bardzo niskim poziomie nadal utrzymują się pobyty gości zagranicznych - 91 proc. hoteli odnotowało ich udział poniżej 10 proc. Analogiczna sytuacja dotyczy tzw. przemysłu spotkań (MICE), aż 92 proc. hoteli zadeklarowało, że udział tego segmentu w przychodach grudnia był nie większy niż 10 proc. - czytamy.

W ocenie Izby dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne miesiące potwierdzają dotychczasowe negatywne obserwacje. 55 proc. hoteli planuje w styczniu pozostać zamknięta. Z pozostałych hoteli, aż 82 proc. podaje stan rezerwacji na styczeń nieprzekraczający 10 proc. posiadanych pokoi - podano.

Dodano, że z deklaracji uczestników ankiety wynika, że w lutym i marcu zamkniętych hoteli ma być zdecydowanie mniej - poniżej 10 proc. Z kolei ogromną część, aż 92 proc, stanowią hotele, które wskazują, że stan rezerwacji w lutym wyniesie poniżej 10 proc. posiadanych pokoi. Na zupełny brak rezerwacji wykazuje 47 proc. obiektów.

Natomiast w marcu 91 proc. hoteli deklaruje rezerwacji poniżej 10 proc. posiadanych pokoi, z czego połowa wskazuje zupełny brak rezerwacji (45 proc.) - czytamy.

Z badania wynika ponadto, że 84 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2022 roku. 97 proc. hoteli prognozuje powrót do poziomu przychodów z lat 2018-19 nie wcześniej niż w roku 2022 i z tym rokiem związane są największe oczekiwania (41 proc. obiektów), co oznacza pogorszenie prognoz w stosunku do listopada o 7 pp.

Według Izby w obecnej sytuacji przytłaczająca większość ankietowanych hoteli wskazuje, że dalsza pomoc rządowa jest absolutną koniecznością dla przetrwania. "Dla 86 proc. hoteli jest ona niezbędna dla utrzymania płynności finansowej w 1 kwartale 2021 roku" - czytamy.

Jak zaznaczył Marcin Mączyński z IGHP, z odpowiedzi ankietowanych rysuje się obraz najgorszego okresu w ciągu ostatniego ćwierćwiecza branży hotelowej w Polsce.

"Ponad połowa (55 proc.) hoteli podała średni wskaźnik frekwencji w 2020 roku poniżej 30 proc., a więc także poniżej progu rentowności. Jednocześnie tylko 21 proc. hoteli zanotowało frekwencję powyżej 40 proc." - podał.

Dodał, że w ponad połowie obiektów (54 proc.) liczba sprzedanych noclegów w 2020 r. zmniejszyła się o ponad 50 proc. "W stosunku do roku 2019 zaledwie 1 proc. hoteli wskazało na ich wzrost. 72 proc. hoteli zanotowało spadek średniej ceny w 2020 roku w stosunku do roku poprzedniego, w tym dla 31 proc. hoteli spadek ten był wyższy niż 20 proc. Tylko 9 proc. hoteli zanotowało jej wzrost" - wskazał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.