Partnerzy portalu
Austria: obawy przed zimą z powodu restrykcji i braku pracowników W sezonie zimowym 91 proc. hoteli wakacyjnych obawia się pogorszenia sytuacji/ fot. Shutterstock

Austria: obawy przed zimą z powodu restrykcji i braku pracowników

Aż 70 proc. austriackich firm turystycznych spodziewa się strat w nadchodzącym sezonie zimowym z powodu obowiązywania restrykcji pandemicznych zwanych zasadą 2G (ograniczenie dla osób niezaszczepionych na koronawirusa) i niedoboru wykwalifikowanych pracowników.

Autor: PAP Data: 08 listopada 2021 17:28

Branża turystyczna Austrii nie wiąże dużych nadziei z nadchodzącym sezonem zimowym, a dotkliwy brak wykwalifikowanych pracowników jest dużym problemem - informuje portal Vienna Online, przedstawiając dane Barometru turystycznego przygotowanego przez Deloitte i Austriacki Związek Hotelarzy (OeHV).

W tegorocznym badaniu, przeprowadzonym jesienią, wzięło udział 470 firm z całej Austrii. "Wciąż jesteśmy dalecy do optymizmu" - podsumowali autorzy raportu. Nadchodzący sezon stoi pod znakiem zdecydowanego ograniczania planów inwestycyjnych, a dochody będą "najprawdopodobniej znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii".

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Epidemia koronawirusa znacząco pogłębiła niedobór personelu - obecnie pracowników poszukuje 84 proc. firm z branży turystycznej i blisko dwie trzecie firm z sektorów gastronomii i rekreacji.

Jak przyciągnąć ludzi do pracy w turystyce?

W sezonie zimowym 91 proc. hoteli wakacyjnych obawia się pogorszenia sytuacji, w turystyce miejskiej - 86 proc. "Niedoborowi siły roboczej należy przeciwdziałać na wielu płaszczyznach. Ważnymi elementami są uatrakcyjnienie warunków pracy, mobilizacja i powrót pracowników do turystyki, ale też zwiększenie rekrutacji pracowników zagranicznych" - wyjaśnia partner firmy Deloitte Tirol, Andreas Kapferer.

Większość firm spodziewa się mniejszych zysków z powodu wprowadzenia w całym kraju rygorystycznych zasad walki z pandemią. Jednak gdyby zasada 2G (wstęp dla osób, mających certyfikat szczepienia lub przebycia koronawirusa) nie została wprowadzona ustawowo, to blisko jedna trzecia przedsiębiorców wprowadziłaby takie restrykcje z własnej woli.

"Obostrzenia te są zrozumiałe w kontekście szybko rosnącej liczby zakażonych osób, ale branża potrzebuje teraz wsparcia finansowego, aby zrekompensować wynikający z tego spadek sprzedaży" - zaznacza szef OeHV Markus Gratzer. Z pomocy takiej, obejmującej m.in. dopłaty do kosztów stałych i skrócenie czasu pracy, skorzystała większość firm.

W 2020 r. 53 proc. spośród ankietowanych firm hotelarskich i 59 proc. firm z branży gastronomicznej oraz rekreacyjnej poniosło straty. "Jest jeszcze za wcześnie na powrót do normalności" - komentuje ekspert Deloitte. "Przedłużenie o rok obniżonego podatku VAT od sprzedaży pomogłoby branży stanąć na nogi".

Jesienią 2020 roku 77 proc. ankietowanych uważało, że sytuacja ekonomiczna w turystyce ulegnie pogorszeniu. Po zakończeniu sezonu letniego na pogorszenie sytuacji wskazywało tylko 34 proc., a 53 proc. było zdania, że "nieznacznie się poprawiło". Sezon letni przebiegł bowiem lepiej, niż zakładano.

Połowa badanych firm twierdzi, że w sezonie 2021/22 powstrzyma się od realizowania zaplanowanych wcześniej inwestycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.