Partner portalu
Badanie: 42,5 proc. firm HoReCa liczy na poprawę sytuacji w najbliższym półroczu 42,5 proc. firm z branży HoReCa spodziewa się poprawy sytuacji w najbliższym półroczu/ fot. shutterstock

Badanie: 42,5 proc. firm HoReCa liczy na poprawę sytuacji w najbliższym półroczu

42,5 proc. firm z branży HoReCa, czyli hotele, restauracje i firmy cateringowe, spodziewa się poprawy sytuacji w najbliższym półroczu - wynika z badania Barometr na III kwartał 2020 r. Połowa z nich obawia się jednak zamknięcia działalności z powodu pandemii.

Autor: PAP Data: 11 sierpnia 2020 13:18

W opublikowanym we wtorek badaniu, przeprowadzonym na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL), wzięło udział 600 mikro, małych i średnich firm z całej Polski.

Jak wskazują autorzy badania, na wysoką dynamikę wartości subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. (55,7 pkt., +27,1 pkt. kwartał do kwartału) największy wpływ miały prognozy dotyczące sprzedaży.

"Prawie 54 proc. hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień od lipca do września br., podczas gdy co czwarty zapytany spodziewa się zmniejszenia obrotów. Jest to zdecydowanie odmienny obraz od tego z przełomu marca i kwietnia, kiedy ponad 81 proc. przedstawicieli HoReCa obawiała się mniejszej sprzedaży, a na jej wzrost liczyło zaledwie 3 proc. zapytanych" - czytamy.

Poprawy płynności finansowej spodziewa się 30 proc. przedsiębiorców, również najwięcej wśród sześciu badanych sektorów.

"O poprawie nastrojów w HoReCa może świadczyć także fakt, że więcej przedstawicieli tego sektora twierdzi, że kondycja HoReCa w kontekście trwającej pandemii w ciągu kolejnych 6 miesięcy poprawi się, niż pogorszy (42,5 proc. vs. 39 proc.)" - czytamy. Jak wskazano, tutaj również grupa optymistów jest najliczniejsza wśród wszystkich badanych sektorów.

Z badania wynika, że na duże odbicie w inwestycjach jeszcze nie ma co liczyć - zdecydowana większość zapytanych (87 proc.) uważa, że pozostaną one na niezmienionym poziomie.

W ocenie prezesa EFL Radosława Woźniaka, HoReCa to jeden z sektorów, u którego objawy infekcji spowodowanej COVID-19 w perspektywie długoterminowej mogą okazać się najbardziej widoczne. "Do dziś, pomimo zniesieniu wielu obostrzeń, wiele restauracji, kawiarni, barów, hoteli czy pensjonatów nie funkcjonuje tak jak miało to miejsce przed wybuchem pandemii. Najpewniej dlatego tak wielu przedstawicieli tego sektora twierdzi, że najpoważniejszym skutkiem trwającego kryzysu będą upadki działalności gastronomicznych i hotelarskich" - wskazał.

Dodał, że z drugiej strony, na najwyższą od ponad roku wartość branżowego subindeksu wpłynęły trzy czynniki - pomoc finansowa w ramach tarczy antykryzysowej, sezon wakacyjny, w którym polska turystyka pozostaje bezkonkurencyjna wobec zagranicznych ofert, a także uruchomienie bonów turystycznych, które mają na celu pobudzenie turystycznej gałęzi polskiej gospodarki.

Autorzy badania wskazują, że podobnie jak w maju, w czerwcu pesymizm dotyczący negatywnego wpływu COVID-19 na działalność firmy jest największy w branży HoReCa. "3 na 4 zapytanych przedsiębiorców twierdzi, że koronawirus ma zdecydowanie niekorzystny wpływ na ich firmę (74 proc.)" - czytamy.

Według nich, HoReCa pozostaję także tą gałęzią gospodarki, w której najwięcej przedstawicieli spodziewa się upadków biznesów - co drugi zapytany obawia się, że największym skutkiem gospodarczym pandemii będzie zamknięcie działalności gastronomicznych i hotelarskich.

"To jest najwyższy odsetek wśród 6 badanych sektorów. Ponadto, w porównaniu do wyników z końca maja br., hotelarze i restauratorzy są mniej optymistycznie nastawieni, jeśli chodzi o czas powrotu do koniunktury. Po koniec maja 67 proc. zapytanych liczyło na uporanie się ze skutkami kryzysu do przyszłego roku, pod koniec czerwca - już tylko 39 proc. Więcej respondentów natomiast uważa, że nastąpi to w ciągu najbliższych 2-3 lat (35,5 proc. vs. 27 proc. w maju) lub w kolejnych latach (19 proc. vs. 0 proc. w maju)" - podano.

Barometr EFL informuje o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 22 czerwca - 6 lipca br.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.