Partnerzy portalu
Godzwon: tzw. tarcza 6.0  wraz z zaproponowanymi przez Senat poprawkami odesłana do Sejmu Tzw. tarcza 6.0 wraz z zaproponowanymi przez Senat ponad 450 poprawkami została odesłana do Sejmu/ fot. shutterstock

Godzwon: tzw. tarcza 6.0 wraz z zaproponowanymi przez Senat poprawkami odesłana do Sejmu

Tzw. tarcza 6.0 wraz z zaproponowanymi przez Senat ponad 450 poprawkami została odesłana w sobotę do Sejmu - poinformowała PAP wicedyrektor Centrum Informacyjnego Senatu Anna Godzwon.

Autor: PAP Data: 28 listopada 2020 16:27

"Po przegłosowaniu ponad 450 poprawek do tarczy branżowej, odesłaliśmy dziś do Sejmu tę ustawę" - powiedziała Godzwon.

Senat w sobotę zgłosił kilkaset poprawek do ustawy wprowadzającej tzw. tarczę 6.0. Zaproponowane zmiany rozszerzają zakres podmiotów, które będą mogły skorzystać z pomocy rządu w zw. z COVID-19. Chodzi m.in. o firmy założone po 30 listopada 2019 r.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Za podjęciem uchwały wraz z poprawkami zagłosowało 97 senatorów, żaden nie był przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu. Teraz nowela ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw - nazywana tarczą 6.0 - trafi ponownie pod obrady Sejmu.

Zmiany, jakie zyskały poparcie wyższej izby parlamentu, dotyczyły przede wszystkim rozszerzenia grona branż-firm, jakie będą mogły się ubiegać o pomoc rządu w związku z pandemią koronawirusa.

Tarcza, która trafiła do Senatu, obejmowała pomocą ponad 30 branż, które zostały szczególnie dotknięte gospodarczymi skutkami pandemii. Narzędzia pomocowe jakie zaproponowano w tarczy 6.0 to zwolnienia z ZUS, świadczenia postojowe (ok. 2 tys. zł miesięcznie), tzw. małe dotacje w wysokości 5 tys. zł, czy dofinansowanie miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w kwocie 2 tys. zł, które ma miejsce na podstawie zawieranej na trzy miesiące umowy. Obejmują one zarówno osoby zatrudniane na podstawie umowy o pracę jak i osoby zatrudniane na podstawie umowy zlecenia, ale zlecenia, od którego płacone są składki na ubezpieczenia społeczne. Tarcza przewiduje również rekompensaty dla gmin w związku z utraconymi dochodami z tytułu opłaty targowej.

Poprawki przyjęte przez Senat rozszerzyły katalog przedsiębiorców prowadzących działalność przypisaną do kodów PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności) o kilkadziesiąt pozycji. Były to podmioty prowadzące m.in. piekarnie, niewyspecjalizowane sklepy z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, sprzedających sprzęt telekomunikacyjny, sprzedawców ubrań, sklepy meblarskie, księgarnie, wyspecjalizowane sklepy medyczne, drogerie, outlety, taksówkarzy, zajmujących się cateringiem, fryzjerów czy osoby wynajmujące nieruchomości.

Senat chce również, by pomoc covidowa mogła też trafić do branży turystycznej (prowadzących hotele, informację turystyczną, agentów turystycznych, pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, pośredników). Poprawki zakładają także przyznanie wsparcia dla szeroko rozumianej branży kulturalnej np. podmiotów prowadzących artystyczną i literacką działalność twórczą, muzeów, firm zajmujących się nagraniami muzycznymi.

Zgodnie z jedną z popartych poprawek, pomocą państwa mają być objęte także firmy, które szczególnie ucierpiały z powodu COVID-19 i rozpoczęły swoją działalność po 30 listopada 2019 r. O przyznanie świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, będą mogli wystąpić przedsiębiorcy, jeśli uzyskany przez nich przychód w jednym z trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40 proc. w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim albo w analogicznym miesiącu roku poprzedniego.

Kolejna z popartych poprawek, pozwoli w czasie obowiązywania stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, wstrzymać organom administracji publicznej bieg terminów załatwiania spraw na okres nie dłuższy niż 30 dni. O tym fakcie strony postępowania będą musiały być powiadomione.

Jedna z poprawek zaakceptowanych przez Senat odnosi się również do wnoszenia inicjatyw obywatelskich w trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego, albo epidemii.

Kolejna ze zmian zezwoli - w celach analityczno-sprawozdawczych - na udostępnianie przez PFR informacji o firmach, które ubiegały się o wsparcie lub je otrzymały, właściwemu ministrowi ds. gospodarki. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.