Hotelarze oczekują systemowego wsparcia w związku z pomocą uchodźcom Marcin Mączyński z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego/ fot. materiały prasowe

Hotelarze oczekują systemowego wsparcia w związku z pomocą uchodźcom

Autor: PAP Data: 11 marca 2022 09:00

Na jak długo hotelom wystarczy własnych zasobów, by udzielać bezpłatnej pomocy uchodźcom z Ukrainy? Nie wiadomo. Dlatego branża oczekuje systemowego wsparcia w organizacji udzielania noclegów uchodźcom - zapewnia Marcin Mączyński z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Zdaniem eksperta od początku rosyjskiej agresji na Ukrainę, hotelarze niezwłocznie ruszyli na pomoc osobom uciekającym z Ukrainy przed okrucieństwem wojny. "Nie znam hotelu, który nie włączył się w pomoc Ukraińcom. Każdy z nich, oczywiście na miarę swoich możliwości, wspiera uchodźców. A ta pomoc ma różne oblicza. Hotelarze udostępniają bezpłatnie swoje pokoje, wyżywienie, organizują zbiórki rzeczy, sprzętu, leków, przekazują wsparcie finansowe i potrzebne produkty. Pomagają również sprowadzać do Polski rodziny ukraińskich pracowników, które znajdują schronienie w obiektach" - powiedział.

Dodał, że wielu członków zespołów hotelowych to właśnie Ukraińcy, którzy wykazują wspaniałą postawę i jako wolontariusze zgłaszają się do punktów czy organizacji charytatywnych. "Skala tej pomocy jest ogromna" - ocenił.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Cała branża oprócz wyrazów solidarności wykazała się konkretnymi działaniami, choć sama przez pandemię COVID-19 jest w bardzo złej kondycji finansowej. "Dopiero na koniec lutego rząd uwolnił hotelarstwo od limitów pokoi, które mogą być dostępne dla gości, a pomoc państwa związana ze wsparciem hotelarstwa zakończyła się wiele miesięcy temu" - przypomniał.

Według Mączyńskiego trudno aktualnie określić, na jak długo hotelom wystarczy własnych zasobów, by udzielać bezpłatnej pomocy. "Dlatego oczekujemy od rządu systemowego i partnerskiego podejścia do organizacji udzielania noclegów dla uchodźców z Ukrainy" - powiedział.

Jak podkreślił, rząd nie powinien wykorzystywać dramatycznej sytuacji i przerzucać ciężaru pomocy na właścicieli obiektów hotelarskich.

Mączyński odniósł się do pojawiających się w mediach społecznościowych informacji o tym, że hotele podnoszą ceny wykorzystując kryzys związany z uchodźcami, zauważył, że na długo przed rosyjską agresją na Ukrainę, hotelarze informowali o tym, że w związku z rosnącymi kosztami towarów, a zwłaszcza cen gazu i energii oraz wynagrodzeń, zmuszeni będą podnosić ceny.

W hotelarstwie zawsze było tak, że cena za nocleg wzrasta wraz z zajętością pokoi. "Ten sam mechanizm zarządzania ceną funkcjonuje np. w liniach lotniczych. Gdy standardowych pokoi w systemie rezerwacyjnym już nie ma, a pozostały dostępne wyłącznie pojedyncze ekskluzywne apartamenty, to może spowodować to mylne wrażenie, że każdy pokój właśnie tyle kosztuje" - mówi ekspert.

Od 24 lutego br. trwa rosyjska agresja na Ukrainę. Według danych Straży Granicznej do czwartku 10 marca do Polski przed wojną uciekło 1,46 miliona osób z Ukrainy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz