Partnerzy portalu
Hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości ponad limit Branża hotelarska apeluje o zniesienie limitu wykorzystania pokoi; fot. unsplash.com

Hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości ponad limit

Jak podkreślił sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Marcin Mączyński, przez niejasne przepisy hotele niechętnie przyjmują zaszczepionych gości ponad obowiązujący 75-procentowy limit. Dodał, że to jeden z powodów apelu o zniesienie limitu.

Autor: PAP Data: 17 lipca 2021 18:11

"Choć wakacje w pełni, sytuacja branży hotelarskiej jest wciąż trudna. Szczególnie w hotelach miejskich, które mimo szczytu wakacyjnego sezonu nadal odnotowują niewielkie obłożenie. Powodem jest przede wszystkim skromny ruch w turystyce biznesowej, niewielka liczba turystów z zagranicy, a także ograniczenia w działalności sektora MICE" - wskazał Mączyński.

Dodał, że hotele w miejscowościach turystycznych mają się lepiej, ale borykają się z trudnościami związanymi z krótkimi terminami rezerwacji - często dokonywanymi przez gości zaledwie na kilka dni przed przyjazdem.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

"Utrudnia to m.in. planowanie obłożenia hotelu w kolejnych tygodniach, dostaw żywności czy dodatkowych usług, a tym samym wpływa na szacowanie przychodów i kosztów oraz zapewnienie płynności finansowej obiektu. Dla porównania, przed wybuchem pandemii większość rezerwacji hotelowych była dokonywana nawet kilka miesięcy przed planowanym pobytem" - zaznaczył.

Hotele - przepisy o weryfikacja osób zaszczepionych

Według Mączyńskiego, znacznym utrudnieniem w działalności hoteli są obecnie niejednolite przepisy dotyczące możliwości weryfikacji osób zaszczepionych przeciwko Covid-19.

"Ze stanowiska Ministerstwa Zdrowia z dnia 2 lipca br. przekazanego nam wynika, że za przestrzeganie limitu osób odpowiedzialni są właściciel oraz personel obiektu i do jego obowiązków należy weryfikacja faktu zaszczepienia gości korzystających z usług hotelarskich. Stanowisko to jednak kłóci się z komunikatem UODO z 23 czerwca br., który wskazuje, że obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów nie można uznać za podstawę prawną do pozyskiwania informacji o odbyciu przez gości szczepienia ochronnego" - powiedział.

"Znaleźliśmy się zatem w patowej sytuacji, ponieważ hotelarze nie mają prawa żądać od gości takich danych, a ci nie mają obowiązku tej informacji podawać" - dodał.

Jak wskazał, brak jest również przesłanek do możliwości przechowywania przez hotel informacji o zaszczepieniu gości. "Zdaniem UODO, gdy gość zdecyduje się na dobrowolne okazanie certyfikatu szczepienia, wystarczające jest, że obsługa hotelu zapozna się z dokumentem i przyjmie taką osobę poza limitem" - podał.

Jak zaznaczył, ta niejednoznaczność przepisów i utrudniona możliwość udowodnienia działania zgodnie z obowiązującymi regulacjami w przypadku kontroli sprawia, że hotelarze niechętnie decydują się na przyjmowanie gości zaszczepionych poza obowiązującym 75-procowym limitem.

Apel o całkowite zniesienie limitu wykorzystania pokoi w hotelach

Dodał, że ten "absurd prawny", to jeden z powodów, dla którego hotelarze apelują do rządu o całkowite zniesienie limitu wykorzystania pokoi w obiektach.

"Hotele wdrożyły zasady rygoru sanitarnego i są miejscami bezpiecznymi, co od wielu miesięcy potwierdzają liczne kontrole Sanepidu" - wskazał ekspert.

Jak podkreślił Mączyński, biorąc pod uwagę, że w Polsce jest już w pełni zaszczepionych blisko 16 mln osób, decyzja rządu o zniesieniu 75-proc. limitu wykorzystania pokoi w hotelach, wydaje się naturalna i nie powinna podlegać dalszej dyskusji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.