×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
IGHP: Grudzień rozczarował hotelarzy, ale I kwartał 2023 r. zapowiada się optymistycznie
Pierwszy kwartał 2023 roku, szczególnie w hotelach konferencyjno-kongresowych, zapowiada się optymistycznie - uważa IGHP. Fot. Shutterstock

IGHP: Grudzień rozczarował hotelarzy, ale I kwartał 2023 r. zapowiada się optymistycznie

Autor: Katarzyna Gubała Data: 25 stycznia 2023 12:00

Wyniki operacyjne hoteli z miesiąca na miesiąc są coraz gorsze. W grudniu wyraźnie więcej hoteli odnotowało frekwencję poniżej 30 proc. i jednocześnie mniej obiektów miało obłożenie powyżej połowy swoich możliwości, przy czym wyjątkiem był okres świąteczno-noworoczny - wynika z ankiety nt. sytuacji branży na koniec grudnia, przeprowadzonej wśród hotelarzy przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego.

Na początku stycznia 2023 r. IGHP przeprowadziła cykliczne badanie branży hotelarskiej na temat sytuacji w obiektach w grudniu. Odpowiedzi udzielone przez hotelarzy wskazują na znaczące pogorszenie wyników w stosunku do poprzedniego miesiąca.

- Uśrednione wyniki hoteli w grudniu nie były zgodne z oczekiwaniami hotelarzy. Jednak pierwszy kwartał 2023 roku, szczególnie w hotelach konferencyjno-kongresowych, zapowiada się optymistycznie. Niech to będzie dobrą prognozą na nowy rok. Więcej szczegółów poznamy w kolejnym badaniu IGHP na temat sytuacji branży w styczniu - mówi Marcin Mączyński, sekretarz generalny IGHP.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Grudniowa frekwencja w hotelach

W grudniu wyraźnie wzrosła grupa hoteli z frekwencją mniejszą niż 30 proc. i jednocześnie zmniejszyła się z obłożeniem powyżej 50 proc. Utrzymały się natomiast dysproporcje w wynikach obiektów wypoczynkowych / pozamiejskich, które zanotowały gorsze wskaźniki od hoteli biznesowych / miejskich.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 29 proc. (o 15 pp. więcej niż w listopadzie) nie przekroczyło frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 41 proc. (odpowiednio 8 pp. mniej) hoteli, w tym 26 proc. obiektów - powyżej 60 proc.

W hotelach miejskich blisko połowa (48 proc.) uzyskała frekwencję powyżej 50 proc. Co czwarty hotel w tej grupie nie przekroczył obłożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich co prawda 24 proc. (6 pp. więcej niż w listopadzie) obiektów zanotowało frekwencję powyżej 50 proc., ale aż 38 proc. (14 pp. więcej niż w listopadzie) stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc. - wynika z danych IGHP.

Zbliżone relacje zanotowały obiekty w podziale na obsługujące gości z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 45 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 24 proc. hoteli (ale oznacza to odpowiednio spadek i wzrost o ponad 20 pp. w relacji do listopada!). W obiektach wypoczynkowych było 29 proc. z frekwencją powyżej 50 proc. i 33 proc., które uzyskały obłożenie poniżej 30 proc.

Wyższe ceny w zdecydowanej większości hoteli

Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że wzrost cen w stosunku do grudnia 2021 roku, jak i tego sprzed trzech lat, odnotowuje zdecydowana większość hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazało 89 proc. obiektów, natomiast w relacji do roku 2021, 84 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż rosnącej inflacji, a zwłaszcza kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz