Partnerzy portalu
Lendo Hotels:  Działania osłonowe nie stanowią odpowiedzi na problemy hoteli Elzbieta Lendo, Prezes Zarządu Lendo Hotels Group Harmony Polish Hotels

Lendo Hotels: Działania osłonowe nie stanowią odpowiedzi na problemy hoteli

Premier Morawiecki podjął decyzję o zamknięciu hoteli. Jak zareagowała na to branża? Jakie konsekwencje pociąga za sobą ta decyzja? Co oznacza to w praktyce dla hoteli? Horecatrends.pl pyta Elzbietę Lendo, Prezes Zarządu Lendo Hotels Group Harmony Polish Hotels.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 02 kwietnia 2020 09:25

Horecatrends.pl: Premier Morawiecki podjął decyzję o zamknięciu hoteli. Jak zareagowała na to branża? Jakie konsekwencje pociąga za sobą ta decyzja?

Elzbieta Lendo, Prezes Zarządu Lendo Hotels Group Harmony Polish Hotels: Rząd ogłosił decyzję o zamknięciu hoteli, które właściwie już od kilku tygodni są zamknięte. Wobec braku gości, a co za tym idzie - przychodów, hotele jeden za drugim zaczęły podejmować decyzje o czasowym zawieszaniu działalności operacyjnej. W tych pojedynczych hotelach, które wciąż jeszcze walczyły o przetrwanie, notując kilkuprocentowe obłożenie, aktualnie większość osób przebywających to goście biznesowi. Czyli generalnie niewiele się zmienia. Myślę, że wszyscy się tego spodziewaliśmy.

Hotele mają służyć jako izolatoria i miejsce dla służb medycznych. Mogą funkcjonować tylko i wyłącznie wtedy, gdy przebywają w nich osoby w kwarantannie lub izolacji, a także, gdy przebywa w nich personel medyczny. Za pobyt zapłacić ma NFZ. Jakie są dobre i złe strony tej decyzji? Co oznacza to w praktyce dla hoteli?

Obiekty, które będą miały pełnić rolę izolatoriów wskazują wojewodowie. Przede wszystkim powinny znajdować się blisko szpitali jednoimiennych lub placówek, które dysponują oddziałami zakaźnymi. Osobami przebywającymi w izolatorium opiekuje się personel medyczny, a pomieszczenia, które zajmują pacjenci, każdorazowo, po opuszczeniu przez pacjenta będą dezynfekowane. Chodzi o to, aby takie osoby nie zajmowały miejsc w szpitalach, które przeznaczone powinny być dla ratowania pacjentów o ciężkich objawach.

To jest bardzo trudny temat , chyba mentalnie dla nas hotelarzy, bo zaraz rodzi się pytanie "A jak taki hotel będą w przyszłości odbierać nasi Goście”. No niestety, sytuacja jest nadzwyczajna a Gość może okazać się pacjentem w izolatorium. Dzisiaj nie powinniśmy rozważać takich dylematow, ponieważ chronimy zdrowie i życie nas wszystkich.

Nikt przecież nie jest w stanie bronić gospodarki za cenę ludzkiego życia. Mamy już przykład włoskiego czy hiszpańskiego scenariusza rozwoju pandemii. Nawet jeśli pojawiają się jakiekolwiek obawy, to jest właśnie ten czas, by skierować wszystkie ręce na pokład. Nasze służby sanitarne i medyczne jeszcze radzą sobie z sytuacją, ale nikt nie wie jak ostatecznie potoczy się bieg wydarzeń. W obliczu zagrożenia musimy pokazać, że potrafimy się jednoczyć, by stawić czoła tej heroicznej walce z chorobą dochować wszelkich procedur, ale udostępnić obiekt hotelowy jako izolatorium.

Jak wygląda wsparcie hotelarstwa w Polsce na tle innych państw? Jakich rozwiązań oczekujecie?

Nie mamy już żadnych złudzeń. Koronawirus niszczy polski biznes, niezależnie od wielkości firmy, a uchwalona 31 marca „tarcza antykryzysowa” nie przewiduje realnej pomocy dla polskiego przedsiębiorcy. Zaproponowane działania osłonowe nie stanowią odpowiedzi na problemy hoteli, które z dnia na dzień utraciły całość swoich przychodów. Niewiele też działań zostało podjętych przez rząd, by zabezpieczyć miejsca pracy. Nie widać również  żadnej pomocy w zachowaniu płynności finansowej firm. Program przygotowanego przez polskie państwo wsparcia sektora prywatnego jest niepełny, a pula przeznaczonych środków na łagodzenie skutków kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa ekstremalnie niska, w porównaniu z innymi krajami dotkniętymi pandemią.

Sytuacja, z którą przyszło nam się dzisiaj zmierzyć jest absolutnie ekstraordynaryjna. Na taką też pomoc ze strony polskiego rządu liczyliśmy jako przedsiębiorcy. Zaproponowane, zbiurokratyzowane procedury odroczenia ZUS na trzy miesiące to dla wielu firm jedynie wydłużenie agonii. Pomimo, że działalność hoteli została zawieszona, wciąż generują one koszty stałe takie jak wynagrodzenia, rachunki za energię, wodę, gaz, raty kredytów oraz wiele innych zobowiązań. Podsumowując, czeka nas trudna walka o polskie gospodarstwo, z której nikt nie wyjdzie wygranym. Powinniśmy raczej oswoić się z myślą, że nadchodzące czasy będą znacznie różniły się od tych, które dotychczas znaliśmy.

Dziękujemy za rozmowę

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.