MRPiT: ponad 66 tys. wniosków od turystów o pomoc z Turystycznego Funduszu Zwrotów



PAP - 29 października 2020 12:47


Ponad 66 tys. wniosków złożonych przez turystów oraz ponad 2 tys. wniosków biur podróży o wsparcie z Turystycznego Funduszu Zwrotów, a także pomoc z ZUS przekraczająca 26 mln zł – to bilans pierwszych tygodni obowiązywania tzw. tarczy turystycznej - podało Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

"Obowiązująca od października tarcza turystyczna wprowadziła szereg korzystnych zmian dla branży turystycznej. Dodatkowo w październiku weszła w życie ustawa, która przewiduje przyznanie dodatkowego świadczenia postojowego dla agentów turystycznych" - wskazał, cytowany w komunikacie przesłanym PAP, wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.

Jak wynika z danych resortu, ZUS - od 15 października - na mocy tarczy turystycznej, umorzył składki warte ponad 23 mln zł. Wypłacił też przedstawicielom branży turystycznej ponad 3,5 mln zł świadczeń postojowych.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który obsługuje TFZ, wpłynęło ponad 66 500 wniosków złożonych przez podróżnych oraz 2 169 wniosków organizatorów imprez turystycznych (dotyczących niemal 70 tys. podróżnych). Łącznie wnioski złożyło blisko 200 firm organizujących imprezy turystyczne - wskazało MRPiT.

"Wnioski organizatorów opiewają w sumie na: 209 380 088,45 zł, a wnioski podróżnych na 205 755 784 zł" - wyliczono.

W tarczy turystycznej, jak przypomniał resort, znalazły się "liczne formy wsparcia dla branży, w tym zwolnienie ze składek ZUS i innych", należnych za okres od dnia 1 lipca 2020 r. do 31 września 2020 r. - m.in. dla hotelarzy, agentów turystycznych, pilotów i przewodników turystycznych. "A także uproszczenie zasad dot. świadczenia postojowego dla agentów turystycznych, czy dodatkowe postojowe m.in. dla transportu lądowego" - podano. W ramach tarczy powołano też Turystyczny Fundusz Zwrotów, który daje organizatorom turystyki oraz podróżnym możliwość ubiegania się o wypłatę na rzecz podróżnych pieniędzy wpłaconych na poczet imprez turystycznych, które nie odbyły się w związku z wybuchem epidemii. Przewidziano też powołanie Turystycznego Funduszu Pomocowego, który w przyszłości ma wspierać organizatorów turystyki w sytuacjach podobnych do obecnego kryzysu.

"Jesteśmy w stałym kontakcie z branżą turystyczną. Mając świadomość tego, że jest ona jedną z najbardziej poszkodowanych wskutek obecnego kryzysu wywołanego przez pandemię Covid-19, sukcesywnie oferujemy jej kolejne formy wsparcia ze strony polskiego państwa" - zapewnił wicepremier Gowin.

Aby organizator wycieczki otrzymał z Turystycznego Funduszu Zwrotów pieniądze za odwołaną wycieczkę, musi spełnić kilka warunków, to: przyjęcie płatności od turystów w formie bezgotówkowej; wpis do rejestru organizatorów turystyki; złożenie poprzez system teleinformatyczny wniosku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w którym określa się wysokość wypłaty; dostarczenie oświadczenia podróżnego, że z powodu pandemii odstępuje od umowy; złożenie oświadczenia, że jako organizator imprezy turystycznej nie wręczył podróżnemu vouchera, nie dokonał zwrotu wpłat oraz że zobowiązuje się do zwrotu wypłaty na określonych zasadach. Organizator musi też dostarczyć wykaz umów z danymi podróżnych - imię, nazwisko, PESEL, NIP, datą powiadomienia o odstąpieniu od umowy, wysokość kwoty zwrotu, numer rachunku bankowego podróżnego.

Zgodnie przepisami turysta chcąc otrzymać rekompensatę za nieodbytą wycieczkę musi również złożyć odpowiedni wniosek do UFG. We wniosku trzeba zawrzeć: imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę, numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpienia od umowy, datę rozpoczęcia imprezy turystycznej, nr rachunku bankowego, wysokość wpłaconych zaliczek.