Partner portalu
MRPiT: ponad 66 tys. wniosków od turystów o pomoc z Turystycznego Funduszu Zwrotów MRPiT: ponad 66 tys. wniosków od turystów o pomoc z Turystycznego Funduszu Zwrotów , fot. unsplash

MRPiT: ponad 66 tys. wniosków od turystów o pomoc z Turystycznego Funduszu Zwrotów

Ponad 66 tys. wniosków złożonych przez turystów oraz ponad 2 tys. wniosków biur podróży o wsparcie z Turystycznego Funduszu Zwrotów, a także pomoc z ZUS przekraczająca 26 mln zł – to bilans pierwszych tygodni obowiązywania tzw. tarczy turystycznej - podało Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Autor: PAP Data: 29 października 2020 12:47

"Obowiązująca od października tarcza turystyczna wprowadziła szereg korzystnych zmian dla branży turystycznej. Dodatkowo w październiku weszła w życie ustawa, która przewiduje przyznanie dodatkowego świadczenia postojowego dla agentów turystycznych" - wskazał, cytowany w komunikacie przesłanym PAP, wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.

Jak wynika z danych resortu, ZUS - od 15 października - na mocy tarczy turystycznej, umorzył składki warte ponad 23 mln zł. Wypłacił też przedstawicielom branży turystycznej ponad 3,5 mln zł świadczeń postojowych.

Do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który obsługuje TFZ, wpłynęło ponad 66 500 wniosków złożonych przez podróżnych oraz 2 169 wniosków organizatorów imprez turystycznych (dotyczących niemal 70 tys. podróżnych). Łącznie wnioski złożyło blisko 200 firm organizujących imprezy turystyczne - wskazało MRPiT.

"Wnioski organizatorów opiewają w sumie na: 209 380 088,45 zł, a wnioski podróżnych na 205 755 784 zł" - wyliczono.

W tarczy turystycznej, jak przypomniał resort, znalazły się "liczne formy wsparcia dla branży, w tym zwolnienie ze składek ZUS i innych", należnych za okres od dnia 1 lipca 2020 r. do 31 września 2020 r. - m.in. dla hotelarzy, agentów turystycznych, pilotów i przewodników turystycznych. "A także uproszczenie zasad dot. świadczenia postojowego dla agentów turystycznych, czy dodatkowe postojowe m.in. dla transportu lądowego" - podano. W ramach tarczy powołano też Turystyczny Fundusz Zwrotów, który daje organizatorom turystyki oraz podróżnym możliwość ubiegania się o wypłatę na rzecz podróżnych pieniędzy wpłaconych na poczet imprez turystycznych, które nie odbyły się w związku z wybuchem epidemii. Przewidziano też powołanie Turystycznego Funduszu Pomocowego, który w przyszłości ma wspierać organizatorów turystyki w sytuacjach podobnych do obecnego kryzysu.

"Jesteśmy w stałym kontakcie z branżą turystyczną. Mając świadomość tego, że jest ona jedną z najbardziej poszkodowanych wskutek obecnego kryzysu wywołanego przez pandemię Covid-19, sukcesywnie oferujemy jej kolejne formy wsparcia ze strony polskiego państwa" - zapewnił wicepremier Gowin.

Aby organizator wycieczki otrzymał z Turystycznego Funduszu Zwrotów pieniądze za odwołaną wycieczkę, musi spełnić kilka warunków, to: przyjęcie płatności od turystów w formie bezgotówkowej; wpis do rejestru organizatorów turystyki; złożenie poprzez system teleinformatyczny wniosku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w którym określa się wysokość wypłaty; dostarczenie oświadczenia podróżnego, że z powodu pandemii odstępuje od umowy; złożenie oświadczenia, że jako organizator imprezy turystycznej nie wręczył podróżnemu vouchera, nie dokonał zwrotu wpłat oraz że zobowiązuje się do zwrotu wypłaty na określonych zasadach. Organizator musi też dostarczyć wykaz umów z danymi podróżnych - imię, nazwisko, PESEL, NIP, datą powiadomienia o odstąpieniu od umowy, wysokość kwoty zwrotu, numer rachunku bankowego podróżnego.

Zgodnie przepisami turysta chcąc otrzymać rekompensatę za nieodbytą wycieczkę musi również złożyć odpowiedni wniosek do UFG. We wniosku trzeba zawrzeć: imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę, numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpienia od umowy, datę rozpoczęcia imprezy turystycznej, nr rachunku bankowego, wysokość wpłaconych zaliczek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.