Partnerzy portalu
Pandemia osłabiła inwestycje firm z sektora turystycznego Pandemia osłabiła inwestycje firm z sektora turystycznego / fot. unsplash

Pandemia osłabiła inwestycje firm z sektora turystycznego

Autor: PAP Data: 07 kwietnia 2021 08:50

Pandemia osłabiła inwestycje firm z sektora turystycznego, zwłaszcza w usługi cyfrowe, które zadecydują o przetrwaniu wielu przedsiębiorstw - oceniła Paula Kukołowicz z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

"W skali całego 2020 roku spadek ruchu turystycznego, mierzonego liczbą noclegów udzielonych w obiektach turystycznych, wyniósł 45 proc. Jeżeli jednak wyłączyć z tego zestawienia styczeń i luty, to spadek ten był jeszcze głębszy, bo pięciokrotny. Od marca do kwietnia udzielono zaledwie 22 proc. liczby noclegów w porównaniu do stanu sprzed roku" - powiedziała w PAP Paula Kukołowicz z zespołu strategii PIE.

Dodała, że porównując liczbę funkcjonujących obiektów noclegowych (oferujących przynajmniej 10 miejsc noclegowych) w lipcu 2020 r. do stanu z lipca 2019 r. zmniejszyła się o 9 proc., z 11 251 do 10 291 obiektów.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

"Można twierdzić, że to niewiele biorąc pod uwagę skalę zapaści w ruchu turystycznym w ciągu całego roku. Jednak pierwszą reakcją firm, nie tylko tych z branży turystycznej, było ograniczenie wydatków inwestycyjnych oraz redukcja zatrudnienia. Kroki takie pozwalają na pozyskanie większej płynności finansowej" - wskazała.

Jak mówiła, powołując się na dane Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, spadek zatrudnienia w obiektach hotelowych szacowany jest na 38 tys. miejsc pracy. "Oszacowanie spadku zatrudnienia dla całej branży turystycznej, uwzględniając nie tylko obiekty noclegowe, ale i biura podróży i operatorów, przewoźników, pilotów wycieczek jest o tyle trudne, że branża w dużej mierze opiera się na świadczeniu usług pracy w oparciu o umowy cywilno-prawne bądź samozatrudnienie, które nie figurują w oficjalnych statystykach" - wyjaśniła.

Według Kukołowicz znacznie ograniczenie wydatków inwestycyjnych oraz liczby osób pracujących w połączeniu z absorbcją środków publicznych dostępnych w ramach tarcz antykryzysowych mogą pozwolić przetrwać wielu firmom z branży, znacznie jednak osłabiają one perspektywę rozwoju sektora, na którą liczono jeszcze w 2019 r.

"Szybkie tempo wzrostu ruchu turystycznego, jakie obserwowaliśmy przed pandemią - w styczniu i lutym 2020 r. udzielono w Polsce o 8 proc. noclegów więcej niż w 2019 r. - dawało szanse na zmianę modelu biznesowego firm sektora turystycznego" - wskazała.

Jak oceniła, polskie firmy branży turystycznej dotąd czerpały zbyt małe zyski z rosnącego dynamicznie przed pandemią ruchu turystycznego. "Przypomnijmy, pod względem udziału przychodów z turystyki w PKB Polska znajdowała się na przedostatniej pozycji wśród europejskich członków OECD (1,3 proc. udziału bezpośredniego wg OECD w 2018 r.)" - dodała.

Wskazała, że inwestycje, zwłaszcza w nowe technologie pomagające personalizować przekaz marketingowy, prowadzić analitykę dotyczącą preferencji i potrzeb klientów, a także oferować usługi dopasowane do potrzeb, miały pomóc zmienić ten stan rzeczy. "Pod tym względem pandemia osłabiła pozycję sektora, pozbawiając go bazy finansowej do realizacji inwestycji" - oceniła.

Jak zaznaczyła, warto przypomnieć, że według danych OECD w 2018 r. ledwie 5 proc. polskich przedsiębiorstw działających w sektorze zakwaterowania i gastronomii przeprowadziło analizę typu big-data, 7 proc. korzystało z płatnych usług obliczeń w chmurze, a 67 proc. z mediów społecznościowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz