Partnerzy portalu
Polacy wolą kupować wczasy droższe i bardziej luksusowe fot. shutterstock

Polacy wolą kupować wczasy droższe i bardziej luksusowe

Polacy wolą kupować wczasy droższe i bardziej luksusowe - wynika z raportu Polskiej Izby Turystyki, podsumowującego sezon turystyczny 2019. W porównaniu z ubiegłym rokiem spadła też liczba ofert last minute sprzedawanych po bardzo niskich cenach.

Autor: PAP Data: 18 listopada 2019 16:55

Opracowany przez Polską Izbę Turystyki raport pt: "Zagraniczne wakacje Polaków" opiera się na danych zebranych od trzech największych agentów internetowych, czyli Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl.

Jak zaznaczają autorzy , "prezentuje on strukturę wyjazdów oraz preferencje klientów biur podróży w sezonie letnim 2019, a także przedstawia pierwsze prognozy dotyczące wypoczynku w krajach egzotycznych na zbliżający się sezon zimowy 2020. Wynika z nich, że 17 proc. wykupionych wyjazdów na najbliższe ferie zimowe to kraje egzotyczne, a oprócz Egiptu i Maroka, do najpopularniejszych kierunków "dalekich" należą Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malediwy, rośnie też zainteresowanie Chinami oraz Kubą.

Według prezesa Polskiej Izby Turystyki Pawła Niewiadomskiego, 2019 rok upłynął pod znakiem przedsprzedaży. "Opreratorzy obawiali się, że klienci odejdą od wczesnej rezerwacji i będą czekać na last minute, ale ten scenariusz się nie sprawdził" - powiedział cytowany w informacji prezes. Zaznaczył, że wyniki przedsprzedaży dowodzą, że turyści wolą kupować z wyprzedzeniem, korzystając z najbogatszej oferty i bonusów oferowanych przez organizatorów.

Dodał, że w porównaniu z latami poprzednimi wzmocniła się pozycja Turcji i Tunezji, jako kierunku wyjazdowego, straciły natomiast kraje europejskie. Zauważył, że na niezmienionym poziomie pozostała tylko Bułgaria, lekko wzrosła też liczba wyjazdów na Cypr. "To pokazuje wciąż wysokie zapotrzebowanie na relatywnie tańsze produkty turystyczne w okresie wakacji" - wskazał. Niewiadomski przyznał, że koniec sezonu zakłócił upadek najstarszego biura podróży w Europie Thomasa Cooka, który pociągnął za sobą Neckermanna, ale "na szczęście zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności zadziałały, potwierdzając stabilność rynku turystycznego".

Z kolei, jak zaznaczył dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl Radosław Domasiewicz wzrost wyjazdów zagranicznych z biurami podróży wzrósł w 2019 roku tylko o kilka procent, ale po ponad 30-procentowym wzroście wyjazdów w 2018 roku należy "uznać za podtrzymanie wysokiej, wzrostowej fali zaufania do oferty polskiej branży turystycznej, konkurencyjnej cenowo do samodzielnie organizowanych wakacji, konkurencyjnej do oferty krajowej i przede wszystkim wiarygodnej". Dodał, że 10-procentowy wzrost przeciętnego kosztu wypoczynku nie do końca mówi o rzeczywistej skali wzrostu cen ofert. "To raczej duży wzrost popytu na najbardziej luksusowe oferty w Turcji i Tunezji, który wywindował średni statystyczny koszt wakacji" - wyjaśnił. Wskazał, że większy popyt na droższe, wysokiej jakości oferty jest efektem dobrej koniunktury gospodarczej i wzrostu płac.

Jak podkreślił prezes Fly.pl Grzegorz Bosowski "brak ostrej walki cenowej w tym roku, która charakteryzowała poprzedni sezon, jest w długofalowej perspektywie korzystny dla naszej branży". Zauważył, że touroperatorzy donoszą o dobrych wynikach i poprawie rentowności.

Według dyrektor portalu Wakacje.pl Jolanty Kołodziejczyk, w 2019 roku można było zauważyć "ostrożniejsze i bardziej dopasowane do potrzeb rynku planowanie podaży ofert przez organizatorów". Przyznała, że znacznie mniej niż w 2018 roku było ofert sprzedawanych w ostatniej chwili, po bardzo niskich cenach. "Klienci coraz częściej podróżują i coraz bardziej świadomie wybierają miejsca na urlop, a wczesne rezerwacje zapewniają dostęp do najszerszej oferty i pozwalają na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb" - powiedziała cytowana w informacji PIT szefowa Wakacji.pl. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.