Partnerzy portalu
Światowy Dzień Turystyki 2021. Jak zmieniają się wyjazdy Polaków? 27 września - Światowy Dzień Turystyki 2021; fot. unsplash.com

Światowy Dzień Turystyki 2021. Jak zmieniają się wyjazdy Polaków?

27 września obchodzimy Światowy Dzień Turystyki. Z tej okazji warto podsumować ostatnie dwa sezony wakacyjne Polaków i spojrzeć w przyszłość rynku. Czy zmieni się nasz sposób wyjeżdżania i zwiedzania świata? Jak to odczuwa to rynek hotelowy?

Autor: PP Data: 26 września 2021 19:22

Z badania UCE RESEARCH dla portalu Business Insider Polska wykonanego pod koniec sierpnia wynika, że ponad połowa Polaków (że 56,3% ankietowanych) wyjechała latem na urlop. Dotyczy to wyjazdów poza miejsce zamieszkania na dłużej niż 5 dni. Przeszło 2% rodaków wyjeżdża na wakacje po sezonie.

Krajowa turystyka w 2021 roku

81,2% badanych spędziło urlop na terenie Polski, a 18,8% wyjechało za granicę. Na krajową turystykę przeznaczyli przeważnie do 1 tys. zł na członka rodziny, zaś w przypadku zagranicznych wyjazdów kwota ta była co najmniej dwukrotnie wyższa.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Jak wiadomo, pandemia zamknęła granice wielu krajów, a w tych otwartych wymagania antypandemiczne mogły rodaków zniechęcać do międzynarodowych podróży.

Droższe hotele chętnie wybierane przez turystów

- W tym roku ceny hoteli wzrosły zarówno w górach, jak i nad morzem. Mimo to ponad 70 proc. badanych wybrało się na wakacje do droższych obiektów, 3 - i 4-gwiazdkowych hoteli - wynika z analizy wakacyjnych wyborów Polaków, którą przeprowadzili eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl.

Koszt spędzenia jednej doby w nadmorskim hotelu w lipcu i sierpniu utrzymywał się na średnim poziomie 476 zł za noc. Najwięcej – ponad 800 zł za noc – zapłacili podróżni, którzy w szczycie sezonu wybrali się do Jastarni i Ustki. Niższymi cenami mogły natomiast pochwalić się m.in. Rumia i Trzęsacz – tutaj ceny pobytu w hotelu oscylowały w okolicach 300 zł za noc.

Pomimo wyższych cen (+9 proc. względem 2020 r. oraz +17 proc. w stosunku do 2019 r.) to właśnie Bałtyk był najczęściej wybieranym kierunkiem wakacyjnych podróży – urlop spędziło tutaj aż 38 proc. użytkowników portalu, którzy wypoczywali na wybrzeżu średnio przez 4 wakacyjne dni. Największą sympatią krajowych turystów cieszyły się w tym roku Kołobrzeg, Mielno i Międzyzdroje, a w pierwszej piątce nadmorskich destynacji znalazły się jeszcze Sopot i Ustka.

Drugą najpopularniejszą destynacją w lipcu i sierpniu były góry – na południe Polski wyjechało 26 proc. turystów. To jednak sporo mniej niż w 2020 r. (wówczas 32 proc.) i 2019 r. (wówczas 39 proc.). Wśród pięciu najczęściej wybieranych miejscowości znalazły się kolejno: Szklarska Poręba, Zakopane, Świeradów-Zdrój, Karpacz i Białka Tatrzańska.

Średnia długość pobytu w górach – podobnie jak nad morzem – wyniosła 4 dni. W ciągu dwóch lat znacząco jednak wzrósł średni koszt noclegu w górskim hotelu – w te wakacje było to średnio 484 zł (+19 proc. w porównaniu z 2020 r. i aż 36 proc. więcej niż w 2019 r.). Najwięcej trzeba było zapłacić za wakacyjny wyjazd do Zakopanego i Szklarskiej Poręby – w stolicach Tatr i Karkonoszy ceny utrzymywały się na poziomie powyżej 600 zł za noc. Na wyjazdach zaoszczędzili natomiast ci, którzy wybrali się do mniejszych miejscowości – jak choćby Poronin (229 zł za noc) czy Krynica-Zdrój (197 zł za noc).

City break w trendach

Z analizy portalu Travelist.pl wynika również, że z roku na rok wzrasta liczba tzw. city breaków, czyli krótkich, najczęściej weekendowych wizyt w atrakcyjnych turystycznie miastach. Przed pandemią – w 2019 r. – ten rodzaj wakacyjnych podróży wybrało niespełna 9 proc. turystów. Rok później, pomimo lockdownu, blisko 12 proc. z nich. W te wakacje liczba ponownie wzrosła – tym razem na szybki urlop w mieście zdecydowało się aż 16 proc. podróżnych.

Pandemia a hotelarstwo i turystyka

- Pandemia przyniosła duże zmiany w preferencjach konsumenckich, a okres lockdownu wywarł wielki wpływ na zachowania gości hotelowych - mówił Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Polska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw promocji polskiej marki podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Andrzej Gut-Mostowy wspomniał o tzw. turystyce niepewności. - Jesteśmy niepewni dnia następnego, jeśli chodzi o rozwój pandemii, podróżujemy bliżej, w bezpieczne regiony, rezerwujemy w maksymalnie bliskim okresie czasu, by obniżyć ryzyko - wyjaśnił minister. - Wiele tych zjawisk oraz problemy na rynku pracy w HoReCa spowodowały, że turystyka stała się sektorem niepewnym i budowanie na nim pewnych scenariuszy gospodarczych jest w tej chwili zdecydowanie osłabione - mówił.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.