Partnerzy portalu
Turystyczny Fundusz Pomocowy trzeba uruchomić już teraz Turystyczny Fundusz Pomocowy trzeba uruchomić już teraz/ fot. shutterstock

Turystyczny Fundusz Pomocowy trzeba uruchomić już teraz

Turystyczny Fundusz Pomocowy (TEP) trzeba uruchomić już teraz - powiedział PAP ekspert rynku turystyki Łukasz Adamowicz. Dodał, że instrument ten zwiększa możliwość odzyskania pieniędzy przez klientów np. w przypadku wprowadzenia zakazu poróżowania.

Autor: PAP Data: 06 lutego 2021 10:34

Jak przypomniał ekspert Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Łukasz Adamowicz, Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP) to obok Turystycznego Funduszu Zwrotów, drugi mechanizm pomocy w formie pożyczki (oprocentowanej i zwrotnej) dla przedsiębiorców turystycznych, który uchwalono w ramach ustawy antycovidowej z września 2020 r.

W jego ocenie, TFP jest nowoczesnym w skali europejskiej rozwiązaniem mającym wspomagać klientów i organizatorów turystyki, dzięki możliwości zaciągnięcia kredytu na zwroty dla klientów w przypadku odwołania ich wyjazdów, w związku z sytuacjami nieprzewidzianymi (tzw. nieprzewidziane i nieuniknione okoliczności). "Od stycznia organizatorzy mają obowiązek wpłacać składki od każdej rezerwacji na ten fundusz pomocowy, a sam mechanizm przypomina wpłaty do +branżowej+ kasy zapomogowej" - wyjaśnił.

Hotel, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy – szukasz ciekawych ofert inwestycyjnych? Sprawdź PropertyStock.pl

Według Adamowicza, to bardzo dobre rozwiązanie postulowane przez branże turystyczną. "Bardzo ważne jest, że TFP może pełnić funkcje stabilizujące, uspakajające rynek. Klient, który wie, że w przypadku zaistnienia np. zakazu podróżowania będzie mógł odzyskać środki od organizatora lub z TFP będzie bardziej skłonny do podjęcia decyzji zakupowej, co jest szalenie ważne dla całego rynku i jego odbudowy" - wskazał.

Jak zaznaczył, pomoc ta nie dotyczy sytuacji związanych z następstwami zawinionymi przez organizatora jak np. niedociągnięcia organizacyjne czy problemy ekonomiczne. "W założeniu Fundusz ma służyć klientom w odzyskaniu wpłat w takich sytuacjach jak wybuch wulkanu czy wprowadzenia ograniczeń w podróżowaniu np. ze względu na pandemię" - wyjaśnił. "Mamy więc narzędzie, które doskonale pasuje do obecnej sytuacji, szkopuł w tym, że Fundusz nie został jeszcze uruchomiony" - powiedział Adamowicz.

Jak zauważył, aby uruchomić TFP, konieczna jest wspólna decyzja ministra finansów i ministra odpowiedzialnego za turystykę, czyli ministra rozwoju, pracy i technologii.

Według eksperta, brak decyzji o uruchomieniu TFP powoduje, że klienci i organizatorzy wyjazdów zimowych, wyjazdów narciarskich czy przekładanych wyjazdów biznesowych nie mogą skorzystać z tego narzędzia. "Co więcej, należy się także zastanowić jak objąć TFP rezerwacje, które klienci założyli jeszcze w zeszłym roku i zdecydowali się przełożyć na nowy rok" - dodał. Dodał, że wprowadzenie TFP byłoby dla takich rezerwacji rozwiązaniem sprawiedliwym.

Turystyczny Fundusz Pomocowy(TFP) uzupełnia Turystyczny Fundusz Gwarancyjny UFG), czyli tzw. II filar zabezpieczeń finansowych w turystyce. Pierwszym filarem są gwarancje bankowe oraz gwarancje i polisy ubezpieczeniowe pokrywające koszty powrotu uczestników imprez z wakacji oraz zwrot środków za nieodbyte imprezy w przypadku bankructwa organizatora turystyki.

Od początku tego roku organizatorów turystyki obowiązuje odprowadzanie składek na TFP. "Składka na Turystyczny Fundusz Pomocowy jest naliczana od każdego podróżnego z tytułu zawartej umowy o udział w imprezie turystycznej, a jej wysokość w zależności od rodzaju umowy wynosi od 2 do 15 zł (w niektórych przypadkach 0 zł). 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.