Wykonawcę rozbudowy dwóch odcinków drogi krajowej nr 46 na wschód od Częstochowy wybrał w przetargach katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – podała w czwartek GDDKiA. Jeśli umowy zostaną podpisane, rozbudowa ok. 15 km trasy będzie kosztowała 104 mln zł.
Chodzi o dwa osobne odcinki drogi nr 46 we wschodniej części jej przebiegu w woj. śląskim. Cała ta część, o długość ponad 49 km, to połączenie pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku woj. świętokrzyskiego w Szczekocinach.
GDDKiA prowadzi przetargi na rozbudowę dwóch tamtejszych odcinków DK46, przebiegających poza większymi miejscowościami - pomiędzy Lelowem i Nakłem oraz Janowem i Lgoczanką. Jak przekazał w czwartek rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, w obu przetargach najkorzystniejsze oferty złożyła firma Adac-Lewar.
"Rozbudowę trasy pomiędzy Lelowem i Nakłem firma wyceniła na prawie 51 mln zł, a odcinka Janów - Lgoczanka na ponad 53 mln zł. Jeśli nie wpłyną odwołania od wyboru ofert, do podpisania umów mogłoby dojść w czerwcu br. Tym samym w realizacji znalazłoby się prawie 15 km drogi krajowej nr 46" - wskazał Prusak.
Uściślił, że głównym celem inwestycji finansowanej ze środków budżetowych GDDKiA jest rozbudowa istniejącej drogi krajowej dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa, uspokojenia ruchu drogowego i podniesienia komfortu.
Droga ma zostać przebudowana, a jej konstrukcja dostosowana do nośności 11,5 ton na oś. Przebudowane mają być też skrzyżowania z drogami poprzecznymi, zatoki autobusowe, powstać chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na odcinku Janów - Lgoczanka o długości 6,9 km przebudowane mają zostać dwa skrzyżowania: z drogą gminną do miejscowości Hucisko, Góry Gorzkowskie i z drogą powiatową Bystrzanowice - Mzurów - Niegowa. Wybudowanych lub przebudowanych zostanie sześć zatok autobusowych oraz dwa miejsca kontroli pojazdów.
Projekt zakłada też wyznaczenie ośmiu przejść dla pieszych - w tym dwóch z przejazdem dla rowerów i wykonanie oświetlenia drogowego. Wzdłuż tego odcinka przewidziano wykonanie chodników, ciągów pieszo-rowerowych lub dróg rowerowych o łącznej długości prawie 10 km.
Rozbudowa odcinka Lelów-Nakło o długości 7,7 km zakłada przebudowę dziewięciu skrzyżowań (jednego z nich na rondo). Wybudowanych lub przebudowanych ma tam zostać osiem zatok autobusowych oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Przewidziano osiem przejść dla pieszych oraz infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów o łącznej długości prawie 9 km.
Ponieważ wykonawca zgodnie z przetargowym kryterium pozacenowym zaoferował skrócenie realizacji inwestycji o miesiąc, deklarując wykonanie prac w 12 miesięcy liczonych od daty podpisania umowy (bez okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca), to jeśli nie będzie odwołań, a umowy zostaną podpisane w czerwcu br., rozbudowa zakończy się pod koniec 2024 r.
Nie przegap najważniejszych wiadomości