Opóźnione inwestycje związane z budową gliwickiego Centrum Przesiadkowego, prowadzonych na okolicznych ulicach, będą kosztowały blisko 50 mln i zostaną ukończone „późnym latem” – wynika ze środowej informacji magistratu Gliwic.
Samo Centrum Przesiadkowe po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego zostało otwarte w grudniu ub. roku. Ta jedna z największych tego typu inwestycji na południu Polski, skomunikowana z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką, łączy kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.
Centrum Przesiadkowe jest częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty po remoncie w grudniu 2016 r. dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowywane są natomiast okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Plac Piastów, będący wcześniej węzłem autobusów miejskich
Jesienią ub. roku, jeszcze przed otwarciem Centrum Przesiadkowego magistrat informował, że inwestycje drogowe towarzyszące głównej inwestycji zostaną wykonane z ponad półrocznym opóźnieniem, do lipca 2023 r. O ok. 5 mln zł wzrósł też wówczas ich koszt, pierwotnie określony na 41 mln zł.
W maju br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zdecydowała o wsparciu tej gliwickiej inwestycji ramach wprowadzonego w tym roku instrumentu pod nazwą: Fundusz Odporności (z łącznym budżetem w 2023 r. blisko 100 mln zł) kwotą 5,38 mln zł. W środę miasto podało natomiast, że obecny koszt przedsięwzięcia wynosi 49,6 mln zł brutto.
Umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu 2020 r. Towarzyszącą głównej inwestycji przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic zakontraktowano pod koniec grudnia 2020 r.
Rozpoczęte na początku marca 2021 r. prace dotyczące układu drogowego po południowej stronie dworca kolejowego objęły m.in. Plac Piastów, najbliższy dworcowi kolejowemu odcinek reprezentacyjnej ul. Zwycięstwa, fragmenty przelotowych ul. Bohaterów Getta Warszawskiego czy Jagiellońskiej, plac przed dworcem kolejowym i inne ulice, jak Okopowa czy Na Piasku.
Aktualny termin zakończenia robót po południowej stronie dworca kolejowego, prowadzonych przez spółkę Eurovia Polska, to - jak podano w środę - "późne lato" (pierwotnie był to koniec 2022 r.; potem "lato 2023 r.").
Miasto wyjaśniało wcześniej, że na przesunięcia terminu złożyły się m.in. długotrwałe prace związane z wymianą przestarzałej lub kolidującej ze sobą infrastruktury, wchodzącej w skład gęstej sieci uzbrojenia podziemnego. Podczas wykopów terenowych ujawniano niezinwentaryzowane i nieujawnione w dokumentacji obiekty, wymagające uzyskania od właściwego gestora sieci dodatkowych zgód i pozwoleń.
Ponadto miasto wskazywało na wpływ pandemii koronawirusa i wojny na Ukrainie na ceny i terminowość prac oraz dostaw koniecznych materiałów budowlanych.
Jak podano w środowej informacji gliwickiego samorządu, "prace toczące się już wyłącznie na czasowo zamkniętym odcinku ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz placu dworcowym wkroczyły w ostatnią fazę".
Nie przegap najważniejszych wiadomości