×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu

PRCH: w II poł. 2022 roku uruchomiono 18 nowych centrów handlowych o powierzchni 228 tys. mkw

Autor: PAP Data: 25 maja 2023 18:43

W II poł. 2022 roku uruchomiono 18 nowych centrów handlowych, a łączna wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości handlowe w ub. r. przekroczyła 1,45 mld euro - najwięcej od 2018 r. - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Jak wskazano w raporcie PRCH Retail Research Forum na koniec 2022 r. powierzchnia handlowa polskich centrów handlowych osiągnęła 12,96 mln mkw. Dodano, że w drugim półroczu ub.r., po uruchomieniu 18 nowych obiektów przybyło 228 tys. mkw., a w budowie jest kolejne 275 tys. mkw. W efekcie - jak napisano - nasycenie powierzchnią handlową wyniosło na koniec 2022 r. 341 mkw. na 1000 mieszkańców. Wyliczono, że w całym 2022 r. zrealizowano też 44 transakcje inwestycyjne w nieruchomości handlowe, a ich łączna wartość przekroczyła 1,45 mld euro - najwięcej od 2018 r.

Szczególnym zainteresowaniem inwestorów - jak napisano - cieszyły się mniejsze formaty, parki handlowe i centra typu convenience, ale nie zabrakło również inwestycji w duże galerie, czego przykładem mogą być transakcje z udziałem NEPI Rockcastle, który kupił Forum Gdańsk i Atrium Copernicus w Toruniu za łączną kwotę ponad 377 mln euro.

"Centra handlowe, po trudnym dla nich okresie lockdownów i epidemicznych ograniczeń, stopniowo w 2022 r. odbudowywały swoją pozycję rynkową - wskazał, cytowany w raporcie, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztof Poznański. Dodał, że trend stabilnego wzrostu był widoczny m.in.: w obrotach, odwiedzalności czy transakcjach inwestycyjnych.

W raporcie wskazano, że największymi nowymi obiektami handlowymi oddanymi do użytku w II półroczu 2022 r., były centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu, parki handlowe Atut Ruczaj 2 i Atut Galicyjska w Krakowie oraz Aniołów Park w Częstochowie. Większość z uruchomionych oraz realizowanych centrów stanowią parki handlowe zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Napisano, że w strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce niezmiennie największy, 83 proc. udział mają centra handlowe, kolejne 15 proc. przypada na parki handlowe, a 2 proc. na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Obecnie ponad 53 proc. powierzchni znajduje się w największych aglomeracjach, 35 proc. w miastach od 200 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 22 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Z wyliczeń firmy badawczej GfK wynika, że potencjał zakupowy przypadający na 1 mkw. istniejącej i budowanej powierzchni w 8 największych aglomeracjach wynosi obecnie średnio 67,8 tys. złotych rocznie. Z kolei potencjał zakupowy przypadający na 1 mkw. istniejącej i budowanej powierzchni dla wszystkich miast z centrami handlowymi wynosi średnio 62 tys. złotych rocznie.

"Jeśli chodzi o konsumpcję przypuszczamy, że najgorsze jest już za nami. Wraz z absorbcją przez gospodarkę wyższych cen energii i surowców, w 2024 r. wróci ona do pozytywnej dynamiki i odzyska swoją pozycję w strukturze polskiego PKB" - komentuje assocciate director w Colliers Katarzyna Michnikowska.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.

Nie przegap najważniejszych wiadomości

Horeca Trends - Google News Obserwuj nas w Google News
Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz