Partnerzy portalu
Dobro&Dobro: Staraliśmy się o tarcze, ale nie dostaliśmy nic - Staraliśmy się o tarcze, ale nie dostaliśmy nic - powiedziała w rozmowie z horecatrends.pl Inna Yarova, współwłaścicielka sieci kawiarni Dobro&Dobro Cafe / fot. materiały prasowe

Dobro&Dobro: Staraliśmy się o tarcze, ale nie dostaliśmy nic

– Podczas drugiej fali nie otrzymaliśmy pomocy. Widocznie rząd uznał, że skoro się rozwijamy i otwieramy kolejne kawiarnie, to u nas kryzysu nie ma – powiedziała w rozmowie z horecatrends.pl Inna Yarova, współwłaścicielka sieci kawiarni Dobro&Dobro Cafe.

Autor: Jakub Szymanek/horecatrends.pl Data: 23 kwietnia 2021 16:04

Horecatrends.pl: Wiosną minął rok od pierwszego lockdownu w Polsce. Jak Państwo radzili sobie w tym czasie ze swoimi kawiarniami?

Inna Yarova, Dobro&Dobro Cafe: Cały czas pracujemy, a kawiarnie działają w opcji na wynos. Podczas pierwszej fali zamknęliśmy kawiarnie i jedna z nich już nie wróciła do działania. Nie dostaliśmy żadnych obniżek czynszu. Było bardzo ciężko, a pandemia dobiła ją i z końcem kwietnia 2020 r. zdecydowaliśmy się na jej całkowite zamknięcie. Inną kawiarnię zamknęliśmy całkowicie w grudniu 2020 r. To był lokal franczyzowy, który również nie dostał żadnych obniżek czynszu i przez to nie wytrzymaliśmy. Podczas pierwszej fali nie wszystkie nasze kawiarnie dostały obniżki.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Czy starali się Państwo o wsparcie ze strony rządu?

Staraliśmy się o tarcze, ale nie dostaliśmy nic. W pierwszej fali otrzymaliśmy wsparcie dla pracowników po 2 tys. zł na osobę i zwolnienie ze składek ZUS. Podczas drugiej fali nie otrzymaliśmy pomocy. Tylko jeden wniosek rozpatrzono nam pozytywnie ze wsparciem dla pracowników. Później już nawet zwolnienia z ZUS nie dostaliśmy. Widocznie rząd uznał, że skoro się rozwijamy i otwieramy kolejne kawiarnie, to u nas kryzysu nie ma i nie potrzebujemy pomocy.

Pandemia koronawirusa mocno namieszała m.in. na rynku pracy w gastronomii. Jak Państwo oceniają tę dziedzinę?

Dużo ludzi przez pandemię straciło pracę. Przez to dużo więcej też otrzymujemy CV, bo otwieramy kolejne miejsca. Ludzie teraz decydują się na pracę za mniejsze wynagrodzenia niż to było przed pandemią, np. rozmawialiśmy z Polakiem, który chce wrócić z Wielkiej Brytanii do Polski i godzi się na pracę z mniejszym wynagrodzeniem niż miał w pracy na Wyspach.

Oczywiście gastronomia to ta branża, w której pracownicy ciągle zmieniają się i jesteśmy już do tego przyzwyczajeni. Natomiast mamy taką politykę, że chcemy, żeby nasi pracownicy rozwijali się razem z nami. Np. dziewczyny, które teraz są menadżerami w kawiarniach, wcześniej były baristkami.

Mówiąc o pracownikach, czy wspierają Państwo pracowników z innych krajów i zatrudniają u siebie?

U nas pracuje sporo obcokrajowców, głównie Ukraińców i Białorusinów. Natomiast jeśli chodzi o menadżerów pewnie więcej będzie Polaków u nas na tych stanowiskach. Ale narodowość nie ma dla nas znaczenia, liczy się przede wszystkim to, żeby pracownik dobrze wykonywał swoją pracę.

A ile osób obecnie Państwo zatrudniają?

Obecnie zatrudniamy ok. 35 osób.

Zapewne lockdown wkrótce minie. Jak Pani zdaniem będzie wyglądać powrót do „normalności” w gastronomii?

Myślę, że druga połowa 2023 r. to będzie czas, kiedy wrócimy do normalności. Rok 2021 będzie dalej wyglądać tak jak teraz i będziemy działać w takim trybie jaki jest obecnie. W 2022 r. może trochę będzie łatwiej, ale rynek będzie musiał szybko przystosować się do zmian. Moim zdaniem w 2023 r. wrócimy do normalności, ale ona już będzie inna niż ta, którą znaliśmy sprzed pandemii.

Czytaj więcej: Polska sieć kawiarni chce podbić Europę (duży wywiad)

Czytaj również: Dobro&Dobro - małżeństwo z Ukrainy rozwija sieć kawiarni nad Wisłą

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.