Partnerzy portalu
Etno Cafe: Liczymy na wyrozumiałość wszystkich stron rynku (wideo) Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe

Etno Cafe: Liczymy na wyrozumiałość wszystkich stron rynku (wideo)

Jak koronawirus wpłynął na branżę kawiarnianą? Jakie kroki podjęła sieć Etno Cafe i jakie wsparcie jest potrzebne w obecnej sytuacji? Serwis horecatrends.pl spytał o to Łukasza Mrowińskiego, CEO Etno Cafe.

Autor: AW/horecatrends.pl Data: 26 marca 2020 08:02

Branża kawiarniana mocno ucierpiała na skutek pandemii koronawirusa. Jak mówi serwisowi horecatrends.pl Łukasz Mrowiński, sieć Etno Cafe zamknęła większość swoich kawiarni, a w pozostałych mocno ograniczyła ofertę i wprowadziła specjalne procedury bezpieczeństwa.

– Dla rynku kawiarni oznacza to bardziej dotkliwe skutki niż dla szeroko pojętej branży gastronomicznej. Branża kawiarni nie dysponuje takimi możliwościami jak branża restauracji, czyli sprzedażą dań gotowych na wynos czy bogatą ofertą w zakresie produktów żywnościowych – mówi CEO Etno Cafe w nagraniu dla horecatrends.pl.

Spośród 23 kawiarni sieci wybrano miejsca, które mogą nadal być otwarte. Nie działają lokale w galeriach handlowych oraz w pobliżu biurowców. 

Przy sprzedaży na wynos obowiązuje specjalna procedura: wchodzi jedna osoba (kolejne czekają na zewnątrz), płatność odbywa się kartą, a oferta jest bardzo ograniczona. Dostępne jest natomiast całe portfolio produktowe sprzedaży sklepowej: m.in. kawy paczkowane czy akcesoria kawowe.

– Tym staramy się ratować, ale to niewielki procent naszych dotychczasowcych przychodów – przyznaje Łukasz Mrowiński.

Na jakie wsparcie liczy sieć?

– Z jednej strony musimy cierpliwie czekać, aż ten stan minie. Z drugiej strony liczymy na naszych partnerów biznesowych. Oczywiście na pomoc państwa też liczymy, ale przede wszystkim liczymy na wyrozumiałość wszystkich stron rynku – mówi CEO Etno Cafe w nagraniu dla horecatrends.pl.

Łukasz Mrowiński podkreśla, że główny problem w branży gastronomicznej to opłaty czynszowe, które stanowią bardzo dużą część kosztów.

– Tych opłat nie możemy się w łatwy sposób pozbyć – mówi.

– Gdy rozmawiamy z galeriami handlowymi czy innymi wynajmującymi, pojawia się zawsze ten sam argument: możemy wam obniżyć czynsze, ale banki, na których się kredytujemy też muszą nam ulżyć, bo też musimy płacić kredyty. Jest to system naczyń połączonych. Dopóki bank nie pomyśli o ulgach dla wynajmujących, wynajmujący nie będą mogli pomyśleć o ulgach dla gastronomii w zakresie płatności czynszów – tłumaczy.

Problemem, z którym trzeba się obecnie zmierzyć, jest również kwestia wynagrodzeń pracowników.

– W przypadku, kiedy nie mamy przychodów, trzeba myśleć o jakiś innych sposobach na wypłatę wynagrodzenia: czy z dodatkowych środków czy z rezerw gromadzonych w spółkach, o co bardzo ciężko w gastronomii, wsparcia pomocowego ze strony Skarbu Państwa czy innych podmiotów publicznych – mówi Łukasz Mrowiński.

– Liczymy na wsparcie ze strony państwa, zachęty w zakresie minialnego wynagrodzenia czy wsparcie ze strony samorządów. My ze swojej strony też staramy się te środki zorganizować – dodaje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.