Partner portalu
Etno Cafe rozczarowane postawą większości galerii handlowych Jesteśmy mocno rozczarowani postawą centrów handlowych ze względu na kompletny brak podejścia partnerskiego. Szczególnie ze strony dużych galerii - mówi Łukasz Mrowiński, współzałożyciel i prezes zarządu Etno Cafe.

Etno Cafe rozczarowane postawą większości galerii handlowych

Przyglądamy się propozycjom jakie składają np. brytyjscy wynajmujący swoim najemcom. Tam czynsz jest procentem od obrotu. Jako element lub całościowa konstrukcja staje się tymczasową normą. W Polsce natomiast uchodzi za absolutną herezję. Niestety to bardzo krótkowzroczne podejście. O ile jeszcze w tym roku najemcy może jakoś zdobędą pieniądze na opłaty, to w przyszłym już nikt nie będzie chciał rozmawiać z galeriami. Co więcej, bez zmiany podejścia operatorów prawdopodobne jest zwiększenie ilości restrukturyzacji i upadłości w kolejnych miesiącach – uważa Łukasz Mrowiński, współzałożyciel i prezes zarządu Etno Cafe.

Autor: propertynews.pl Data: 28 sierpnia 2020 10:38

Ile kawiarni Etno Cafe zamknął lockdown? 

Łukasz Mrowiński, współzałożyciel i prezes zarządu Etno Cafe: Przed pandemią prowadziliśmy 22 lokale, ale w wyniku lockdownu zamknęliśmy trzy: dwa w Poznaniu i jeden w Lesznie. Sytuacja w związku z pandemią zmusiła nas do tego, aby wyjść z tamtych lokalizacji. Aktualnie negocjujemy warunki rozstania. 

Czy w pozostałych lokalizacjach uzgodniliście już nowe stawki czynszowe? 

Nie, niestety jest to bardzo długi i trudny proces. Wynika on z tego, że praktycznie każda lokalizacja to inny wynajmujący i odmienne podejście do sytuacji. Z jednej strony mamy wzorowe zachowania ze strony władz Wrocławia, które obniżyły czynsze do symbolicznej złotówki z własnej inicjatywy. Prowadzimy dwie takie lokalizacje – tak władze miasta dbają o lokalny biznes. Z drugiej strony mamy skrajnie niekorzystne podejścia, w których wynajmujący zachowują się jakby w ostatnich miesiącach nic się nie stało. Nasze kawiarnie pracują w tej chwili na 75 proc. swoich poprzednich obrotów, więc nie możemy zaakceptować propozycji 10-procentowego rabatu, a takie dostajemy. Jesteśmy mocno rozczarowani postawą centrów handlowych ze względu na kompletny brak podejścia partnerskiego. Szczególnie ze strony dużych galerii.

Ile tych trudnych negocjacji prowadzicie? 

W tej chwili mamy siedem lokali w centrach handlowych. Sytuacja przez długi czas była patowa. Musieliśmy otworzyć lokale po restarcie, ale z większością wynajmujących ciężko było się porozumieć w sprawie obniżenia stawek. Czynsze w dotychczasowej wysokości lub obniżone o 10-15 proc. nie pozwalają nie tylko nam, ale i wielu innym najemcom stanąć na nogi. Nie mamy ciągle odpowiednich przychodów, które zrównoważyłyby wysokie opłaty. Zarządcy galerii nie chcą tego dostrzec, zdają się widzieć tylko swój interes i krótkoterminową perspektywę. W tej chwili nie wiem, co by musiało się stać, żebyśmy zechcieli podpisać umowę na otwarcie kolejnej kawiarni w galerii handlowej. Co więcej, po rozmowach branżowych widzę, że nie jesteśmy sami z takim myśleniem. Większość najemców oczekiwałoby rozłożenia ryzyka na obie strony umowy i traktowanie się po partnersku w biznesie. Niestety takie podejście jest rzadkością. Choć trzeba przyznać, że zdarzają się wyjątkowe przypadki – muszę tu przede wszystkim wymienić Echo Investment. 

Czytaj więcej: propertynews.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.