Partnerzy portalu
Etno Cafe: Udane wakacje, wielka niewiadoma jesienią

Etno Cafe: Udane wakacje, wielka niewiadoma jesienią

Po udanym sezonie wakacyjnym czeka nas wielka niewiadoma jesienią. O potencjalnej weryfikacji gości, problemach na rynku pracy oraz planowanych obciążeniach fiskalnych rozmawiamy z Łukaszem Mrowińskim, CEO Etno Cafe.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 31 sierpnia 2021 10:37

 

– Wakacje były bardzo optymistycznym okresem dla całej branży, dla nas również. Zbliżyliśmy się do poziomu, na którym byliśmy przed pandemią. W sierpniu uda nam się osiągnąć poziom wyższy niż w analogicznym okresie 2019 roku, natomiast jest to za krótki okres, żebyśmy zaczęli odrabiać straty. To okres rozpoczęcia normalnej działalności, gdzie nikt nam nie przeszkadza i nie ingeruje w nasz biznes – mówi Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe. 

Same wakacje to jednak za krótki czas, aby odbudować straty skumulowane na przestrzeni kilkunastu miesięcy. 

– Z jednej strony mieliśmy obostrzenia o charakterze prawnym, z drugiej strony brak wsparcia ze strony państwa. Liczymy na swój biznes i na to, co możemy zrobić w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Pewnie tyle potrwa nadrabianie strat – precyzuje Łukasz Mrowiński.

Dodatkowo, branża wciąż nie wie, co ją czeka wraz z pojawieniem się czwartej fali koronawirusa. Obecnie pojawiają się informacje o ewentualnym podziale kraju na strefy (Zob. Powrót do podziału kraju na strefy: zieloną, żółtą i czerwoną?), a z tym nie mamy dobrych doświadczeń.

– Cieszymy się bardzo, że wyszliśmy na normalne tory, które pozwalają nam patrzeć optymistycznie w przyszłość, natomiast cały czas wielką niewiadomą jest to, co może się wydarzyć jesienią. Plany, które publikuje Rząd, są bardzo chaotyczne. Przypomnę, że w zeszłym roku też miało być strefowanie. Bardzo szybko się skończyło i nagle cała Polska była objęta lockdownem. Ja nie za bardzo optymistycznie patrzę na strefowania. Zobaczymy, jak to będzie wyglądało – komentuje prezes Etno Cafe.

Rynek pracy w gastronomii

Jak przypomina, tym, co cały czas doskwiera HoReCa, jest brak rąk do pracy. W okresie po lockdownie cała branża mierzy się z brakiem pracowników. Ci, którzy pracowali w gastronomii, się przebranżowili ze względu na niepewność zatrudnienia i ryzyko utraty pracy z dnia na dzień. Trzeba zachęcać nowych, a pracowników z wysokimi kompetencjami jest stosunkowo mało na rynku.

– Jest sporo osób młodych, które się szkoli. Osoby młode  (na końcu szkoły średniej, na początku studiów) często mają inne wyobrażenie o tej pracy i po miesiącu stwierdzają, że to nie jest dla nich, że jest za dużo skomplikowanych rzeczy, których muszą się nauczyć, że nie jest to praca perspektywiczna – wymienia Łukasz Mrowiński.

Etno Cafe przez ostatnie dwa miesiące przeszkoliło kilkadziesiąt osób do pracy w kawiarni.

– Po miesiącu część rezygnuje. Jak rozmawiamy z innymi sektorami gastronomii, to sytuacja jest bardzo podobna – wskazuje CEO Etno Cafe.

Ze względu na to, że problem ze skompletowaniem załogi zaczyna być już stały, prawdopodobnym trendem przyszłości w gastronomii będzie większe wykorzystanie technologii wszędzie tam, gdzie to możliwe.

– To będzie nam pokazywało kierunki, w których trzeba będzie podążać, kiedy technologia zastępuje człowieka albo jemu pomaga. Myślę, że to będzie dużym zagadnieniem w następnych latach. Firmy z całego świata będą się tym interesowały – przewiduje Łukasz Mrowiński.

Weryfikacja gości: tak czy nie?

Czy na jesieni czeka nas weryfikacja gości w kawiarniach i restauracjach po kątem zaszczepienia i testów na koronawirusa? Takie rozwiązania są już obecne w krajach europejskich. (Zob. wywiad Green Pass we Włoszech: Jak to działa?)

Jak przyznaje Łukasz Mrowiński, osobiście jest przeciwnikiem takich rozwiązań. 

– Przez wakacje jeździłem po Europie i nie widzę różnicy w miejscach, w których nie robi się żadnej weryfikacji z miejscami z weryfikacją. Wskaźniki medyczne tego nie potwierdzają, a mamy duży problem o charakterze prawnym – podkreśla.

– Nie wyobrażam sobie, że mam wprowadzić do kawiarni model weryfikacji, kiedy nie ma przepisów, które by na to pozwalały. A nawet jeżeli te przepisy zostaną wprowadzone, to jest duża wątpliwość, czy będą zgodne z konstytucją. Nie widzę delegacji prawnych, które dawałyby nam możliwość zachowywania się w taki sposób. Choćby kwestia ochrony danych osobowych, ochrony danych medycznych itd. To jest bardzo długi temat i przerzucanie problemów ze strony rządowej na przedsiębiorców, a potem przedsiębiorcy będą karani za to, że nie stosują się do przepisów, których podstawa prawna jest wątpliwa – podsumowuje.

Problem z Polskim Ładem

Czy mimo dużej niepewności o przyszłość branża jest dobrej myśli? Na to pytanie Łukasz Mrowiński odpowiada, że w samej istocie przedsiębiorczości i bycia przedsiębiorcą jest już zawarty optymizm.

– Po półtora roku mocnego wycisku wierzymy w to, że jesteśmy w stanie się w końcu podnieść – komentuje.

Dodaje jednocześnie, że ilość ciosów, które można otrzymać, jest skończona. W pewnym momencie ludzie się poddadzą i stwierdzą, że nie warto poświęcać całego życia i takich wysiłków, żeby ratować coś, co jest nie do uratowania.

Jego zdaniem ogromnym ciosem będą np. obciążenia związane z Polskim Ładem.

– Gros podmiotów działających w szeroko pojętej gastronomii zostanie objętych nowymi przepisami. Mamy kuriozalną sytuację, że cała gospodarka podnosi się z najcięższego okresu od kilkudziesięciu lat i nagle zmieniają się przepisy podatkowe. Jeżeli wejdą w życie, bardzo mocno dołożą obciążeń o charakterze fiskalnym dla przedsiębiorców – zaznacza.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.