Kawosze mają coraz większe oczekiwania



PM, JSZ / horecatrends.pl - 03 stycznia 2019 10:34


– Kawa stała się elementem stylu życia. W wielu krajach w Europie odbywają się różnego rodzaju festiwale, na które zjeżdżają się bariści, organizując pokazy i degustacje. Przyspiesza to pojawianie się trendów i sprawia, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, jaką różnorodność i jakość oferuje kawa. Oczywistym więc jest, że zmieniają się ich oczekiwania – mówi Arthur van Keeken, dyrektor Działu Kaw i Napojów w Nestlé Polska.

– Kawa spełnia funkcje pobudzające zwłaszcza o poranku, ale oprócz tego spełnia też funkcje społeczne i integracyjne. To sprawia, że konsumenci są coraz mocniej zainteresowani jej wartościami – jak smakuje, jaki jest jej skład, skąd pochodzi. Z jednej strony stawia to przed producentami wiele wyzwań, ale z drugiej tworzy sporo szans, aby tworzyć produkty jak najbardziej interesujące dla konsumentów. Podążanie za ich potrzebami opłaca się, co jest wyraźnie widoczne w cenie, jaką są oni gotowi zapłacić za kawę w markowej kawiarni, gdzie kawa kosztuje powyżej 10 zł. Dla porównania porcja kawy np. rozpuszczalnej kupionej w sklepie to koszt około 30 gr. Jest to zatem kategoria o chyba największej rozpiętości między detalem a rynkiem HoReCa – mówi Artur van Keeken.

W 2018 roku Nestlé ogłosiło, że tworzy kawowy sojusz ze Starbucksem poprzez m.in. zakup praw do sprzedaży produktów Starbucks na całym świecie.

Restauracja, bar, kawiarnia - szukasz lokalu do wynajęcia lub na sprzedaż? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Obecnie analizujemy tę umowę pod kątem dopasowania oferty dla polskiego rynku i konsumentów. Współpraca ze Starbucks pozwoli nam zaistnieć w kategoriach kawowych, w których do tej pory nas nie było, jak kawa mielona czy ziarnista. Przede wszystkim jednak może nam pomóc przyciągnąć więcej także zupełnie nowych konsumentów, ponieważ jest to marka, która może na sklepowe półki z kawą wprowadzić doświadczenie wprost z kawiarni. Tak więc współpraca ze Starbucks otwiera przed nami wiele nowych możliwości – komentuje dyrektor Działu Kaw i Napojów w Nestlé Polska.

Czym wyróżniają się polscy kawosze? – Polscy konsumenci preferują kawę łagodniejszą niż w innych częściach Europy, głównie z dodatkiem mleka, 45 proc. wypijanych filiżanek to kawa z mlekiem i cukrem, a 29 proc. czarna bez żadnych dodatków. Z kolei, np. w Holandii pije się kawę mocniejszą i bez mleka. Patrząc na Polskę zauważamy też, że rośnie popularność takich kaw jak cappuccino i latte. Jak wspominałem, kawa nie jest już tylko „porannym pobudzaczem”, ale stała się pretekstem do spotkań towarzyskich w kawiarniach i dodatkiem podczas rozmów, który umila nam czas. Trend kawiarniany rozwija się, a także przekłada na wybory, jakich dokonują konsumenci, kupując kawę do spożywania w domu. Dlatego jako producent staramy się przenieść doświadczenia konsumentów z kawiarni do ich domów, między innymi poprzez kapsułki Dolce Gusto – tłumaczy Artur van Keeken.

Jak przyznaje, rynek kawy i kawiarni ulega zmianom. Konsumenci zwracają uwagę na pochodzenie kawy, na to jak prażone są ziarna, na metody parzenia, a także różne rodzaje latte i cappuccino, które można przyrządzić w domu za pomocą jednego przycisku.

– Możliwe, że kawa ma nawet potencjał, by stać się częściowo nowym softdrinkem. To kierunek, który już widać w kawie parzonej na zimno czy kawie nitro – dodaje.

Czytaj więcej: Rynek kawy – "ekspresowe" tempo rozwoju. Wywiad z dyrektorem Działu Kaw i Napojów w Nestlé Polska