Partnerzy portalu
Międzynarodowy Dzień Kawy: Jakimi kawoszami są Polacy? 29 września to Międzynarodowy Dzień Kawy; fot. shutterstock

Międzynarodowy Dzień Kawy: Jakimi kawoszami są Polacy?

29 września przypada Międzynarodowy Dzień Kawy. Jaką kawę i gdzie najczęściej piją Polacy? Pandemia trochę zmieniła nasze przyzwyczajenia.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 29 września 2021 06:19

Gdzie na kawę?

Pandemia i lockdown mocno wpłynęły na rynek kawowy, zarówno od strony producentów, jak i konsumentów. Zamknięcie gastronomii i home office przełożyły m.in. się na wyższe spożycie kawy w domach.

– Widzimy bardzo mocny trend przygotowywania kawy w domach. W momencie, kiedy pracownicy przeszli na tryb zdalny i pracują z domów, musiało dojść do zastąpienia maszyny biurowej maszyną domową albo innym sposobem przygotowywania kawy. Producenci i dystrybutorzy sprzętu mówią, że zeszły rok był rekordowy pod względem sprzedaży ekspresów do domu i akcesoriów do alternatywnych metod parzenia – mówi Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe. (Zob. Jaką kawę będziemy pili?)

– Pandemia wymusiła konieczność pracy zdalnej, ale nie ma chyba takiej siły, która doprowadziłaby konsumentów do rezygnacji z kawy. Natomiast z tęsknoty za biurowymi ekspresami i kawiarniami, Polacy stali się home baristami - podczas lockdownu znacząco wzrosła sprzedaż nie tylko ziaren jakości speciality, ale również akcesoriów do parzenia kawy. W 2020 roku odnotowaliśmy rekordowe wzrosty w sprzedaży kawiarek (wzrost o ponad 180 proc. rok do roku) czy spieniaczy do mleka (wzrost o blisko 600 proc.). Dużą popularnością cieszyły się też ekspresy oraz akcesoria do alternatywnych metod parzenia – przyznaje Kamil Kwietniewski, szef sprzedaży B2B na Polskę w Coffeedesk (Zob. Rynek kawy w pandemii - analiza).

Wraz z zakończeniem lockdownu powoli wracamy do spotkań przy kawie poza domem.

–  Mimo że Polska jest nadal krajem herbacianym, kawa rośnie zdecydowanie szybciej i zdobywa coraz więcej zwolenników. Jest kategorią, która nie tylko pobudza nas rano, ale też wpisuje się w spotkania z bliskimi czy w pracy. Coraz więcej kaw wypijana jest poza domem, na stacjach benzynowych czy w kawiarniach – mówił podczas EEC 2021 Adam Mokrysz, prezes Mokate (Zob.  Mokate na EEC: Polacy piją coraz więcej kawy poza domem)

Gdzie najczęściej pijemy kawę? Według badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia najpopularniejszymi miejscami spożywania kawy poza domem są nadal kąciki kawowe na stacjach paliw. Miejsca, które najbardziej zyskały na popularności w porównaniu z ubiegłym rokiem to lodziarnie i lodziarnio-kawiarnie (+13 p.p.), kawiarnie sieciowe (+5 p.p. z 24% do 29%) oraz kawiarnie nie sieciowe (+5 p.p. z 21% do 26%).

Kawa: nie tylko czarna i biała

Jak wskazuje prezes Mokate, w Polsce wciąż dominują kawy mleczne, jak cappuccino czy latte (70 proc.). Espresso jest nadal małym rynkiem. Najszybciej rosnącą kategorią kawową jest kawa ziarnista. To ona napędza rynek i napędza konsumpcję. Zmiany idą w kierunku wyższej jakości. Konsumenci są coraz bardziej świadomi. Czytają etykiety i wiedzą, czego chcą.

– To nie jest już tylko kawa czarna i kawa biała. Konsumenci chcą kupić kawę robustę czy mieszankę arabiki i robusty. Są świadomi, podróżują, znają się na kawach specjality, wiedzą, czego chcą i eksperymentują – mówił prezes Mokate.

– Konsumenci są coraz bardziej świadomi, że wybierając kawę wyższej jakości, otrzymują produkt o znanym pochodzeniu, pozyskiwany w etyczny sposób od początku, od momentu zerwania wiśni kawowca. Na wzrost popularności kawy speciality mają wpływ pozytywne globalne trendy jak choćby rozsmakowanie się w slow food – mówi Kamil Kwietniewski,  szef sprzedaży B2B na Polskę w Coffeedesk.

– Rynek kawowy w Polsce się cały czas rozwija, natomiast Polska nie jest jakimś bardzo znaczącym konsumentem kawy. Jeżeli przeliczymy per capita czy jako kraj w całości, popyt wzrasta i zużycie kawy wzrasta, ale żeby zobaczyć, co się może wydarzyć z ceną kawy na rynkach światowych, to należy popatrzeć na kraje Azji Południowo-Wschodniej, Wietnam, Indonezję, Japonię i oczywiście Chiny, które bardzo mocno rozbudowują swoją scenę kawową. Jeszcze 10 lat temu ciężko było rozmawiać o cenie kawy w Chinach, ponieważ nie była ona popularna, nie było także upraw kawowca. Teraz prowincja Junnan słynie nie tylko z uprawy herbaty, ale także kawy. Chiny zaczynają być znaczącym krajem producenckim w tamtym regionie – zaznacza Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe.

Ceny kawy rosną

W tym roku mierzymy się z zawirowaniami na rynku cen kawy. Najwyższy wzrost nastąpił pod koniec lipca, bezpośrednio po przymrozkach w Brazylii, które spowodowały bardzo duże zniszczenia w plantacjach kawy. 

– Brazylia jako największy producent odpowiada za podaż tego surowca w dużej części. Z drugiej strony wszyscy importerzy, którzy widzą, że w Brazylii będą mniejsze zbiory, przesuwają swoje zainteresowania kupieckie do innych krajów, jak Kolumbia, Indie, kraje afrykańskie (Etiopia, Tanzania, Kenia), ale także do Indonezji. W związku z tym jest to okazja do podnoszenia cen również w innych regionach świata – mówił CEO Etno Cafe.

Obecnie problemy ma także drugi co do wielkości dostawca arabiki - Kolumbia.  ​Ulewne deszcze wywołane przez La Nina zagrażają uprawom. W głównych obszarach upraw jest bardzo wilgotno.

Ceny kawy z sektora commercial regulowane są przez indeksy dwóch giełd: w Nowym Jorku (głównie Arabica) oraz w Londynie (Robusta).

– Tam są kawy podzielone na różnego rodzaju grupy. W zależności od tego, z jakiego kraju i jaki rodzaj kawy mamy, należy patrzeć na indeksy giełdowe z danej grupy kaw. Wtedy wiemy, za ile daną kawę możemy kupić czy sprzedać. To wyznacznik przyjmowany i przez producentów, i importerów, a ostatecznie przez palarnie. Główny wskaźnik, który normuje cenę całościową kawy, to ICO composite indicator. International Coffee Organisation (ICO) publikuje raporty na temat cen kawy – wskazuje Łukasz Mrowiński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.