Aperol Spritz od lat boje rekordy popularności i jest praktycznie synonimem lata w Europie. Jednak w Ukrainie wiele barów, które niegdyś serwowały ten aperitif, obecnie go bojkotuje, powołując się na decyzję właściciela marki, włoskiej Grupy Campari, o kontynuowaniu działalności w Rosji.
Słynny szprycer składa się z dwóch części Aperolu, trzech części prosecco i odrobiny wody gazowanej, wylanych na szklankę lodu i zwieńczonych plasterkiem pomarańczy. To idealne antidotum na upalną pogodę.
Całkowita rezygnacja ze Aperol Spritza nie wchodzi w grę – ukraińscy fani uwielbiają ten koktajl. Tak więc bary pozbyły się Aperolu i zamiast tego serwują alternatywę sporządzoną z porównywalnych alkoholi pomarańczowych innych włoskich firm - pisze w reportażu z Kijowa "The Washington Post".
Podano przykład stołecznego baru Lavrukhina, który usunął z menu słowo "Aperol", zmieniając nazwę koktajlu na Venice Spritz. W zeszłym miesiącu inny lokal - Squat 17B - podał 110 drinków o zmienionej nazwie, a wszystko to bez ani jednej kropli trunku wyprodukowanego przez Campari.
Po 18 miesiącach wojny Ukraina nadal szuka dużych i małych sposobów, aby zdławić zagraniczne finansowanie Rosji - częściowo poprzez zawstydzanie firm, które nadal działają w tym kraju. W sierpniu ukraiński rząd uznał Bacardi z siedzibą na Bermudach za międzynarodowego sponsora wojny, twierdząc, że firma – której marki obejmują wódkę Grey Goose, gin Bombay Sapphire i Martini - od zeszłego roku rozszerzyła swoją działalność w Rosji, a nawet aktywnie poszukuje nowych pracowników w kraju.
Grupa Campari ogłosiła w zeszłym roku, że zaprzestała wszelkich reklam i promocji w Rosji, gdzie zatrudnia 122 osoby, oraz "ograniczyła działalność do absolutnego minimum niezbędnego do wypłaty wynagrodzeń współpracownikom". Oznajmiła również, że zapewniła swoim pracownikom na Ukrainie fundusze na pomoc w sytuacjach kryzysowych i pomogła w znalezieniu schronienia.
Wielu mieszkańców Ukrainy uważa jednak takie stwierdzenia za frazesy. Rosja - wraz z Włochami, Niemcami, Francją i Stanami Zjednoczonymi - jest jednym z "głównych rynków" grupy na sprzedaż Aperolu. W 2022 roku łączna sprzedaż grupy w Rosji i w Ukrainie wyniosła około 3 proc. jej sprzedaży.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.