Partnerzy portalu
W Polsce mamy bardzo dużo baristów z prawdziwą pasją do kawy (wywiad) Kamila Gonciarz, trener baristów w Costa Coffee, fot. materiały prasowe

W Polsce mamy bardzo dużo baristów z prawdziwą pasją do kawy (wywiad)

Mistrzostwa Barista of The Year po raz pierwszy w Polsce odbyły się 2011. roku. Natomiast od 2014. roku nasz kraj jest także gospodarzem Finału Europejskiego. W tym roku najlepszym baristą Costa Coffee w Polsce została Joanna Ślazyk z kawiarni w Galerii Krakowskiej i będzie reprezentować nasz kraj na szczeblu europejskim. O konkursie, kawie i pracy baristy opowiada nam Kamila Gonciarz, trener baristów w Costa Coffee i organizator Barista of The Year.

Autor: Jakub Szymanek/Horecatrends.pl Data: 23 kwietnia 2019 07:40

Horecatrends.pl: Skąd pomysł na tego typu konkurs?

Kamila Gonciarz, trener baristów w Costa Coffee i organizator Barista of The Year: Pierwsza edycja Barista of The Year odbyła się w 2011 roku. Wówczas jeszcze uczestniczyli w konkursie pracownicy Coffee Heaven, sieci, która dołączała dopiero do rodziny Costa. W Polsce mamy bardzo dużo baristów z prawdziwą pasją do kawy, którzy dzięki konkursowi mogą rozwijać i prezentować swoje umiejętności. Po raz czwarty w Polsce będziemy organizować finał na szczeblu europejskim, co pokazuje, jak duży poziom reprezentują nasi bariści.

Co trzeba zrobić, żeby znaleźć się w finale konkursu?

Konkurs składa się z 5. etapów. Pierwsze eliminacje przeprowadzane są lokalnie we wszystkich kawiarniach Costa Coffee w Polsce. Następnie przechodzi się na szczebel regionalny, z którego wyłaniamy finałową ósemkę na etapie krajowym. Dwie zwycięskie osoby biorą udział w finale Europy. Tam wygrana oznacza udział w finale światowym, który odbywa się w Londynie. Kwalifikują się w nim przedstawiciele 32 krajów, w których działa Costa Coffee. Żeby dojść tak daleko, trzeba bardzo dobrze znać się na produktach oraz przygotowywać konkursowe kawy zgodnie ze standardami sieci. Oczywiście w tym wszystkim liczy się również pasja i osobowość.

Powiedziałaś, że liczy się pasja i osobowość. A czy pod uwagę jest brana kreatywność przy tworzeniu kaw i drinków?

Z pewnością tak, ale w pierwszej kolejności są oceniane umiejętności techniczne, bo jak już wspomniałam, jest istotna powtarzalność. Konkurs trwa dwa dni. W pierwszej części oceniamy właśnie napoje przygotowane przez baristów pod kątem technicznym, bo każda kawa w Costa Coffee musi być identyczna w stu procentach we wszystkich kawiarniach.

Z kolei drugiego dnia oceniamy kreatywność i tutaj bariści mają pełną dowolność przy tworzeniu drinków. Ważne jest, żeby były one na bazie mieszanki Mocha Italia i bez alkoholu. Kombinacje są dowolne, dzięki czemu pokazują pasję i kreatywność baristów.

Czy któryś z konkursowych drinków ma szansę pojawić się w menu Costa Coffee?

Zdarzały się już w historii konkursu takie przypadki. W jednym roku powstały kawy, które zostały wprowadzone do oferty Costa Coffee. To były warianty ciepłe, przygotowane z produktów, które są w pełni dostępne w kawiarni. Dodam, że niezbędny do wprowadzenia drinka do menu jest sposób jego przygotowania. Musi być ono łatwe i szybkie, co jest ważne w praktyce funkcjonowania kawiarni. Wszystko musi być dopracowane. Duża część drinków powstałych podczas konkursu wymaga jednak poświęcenia dużej ilości czasu.

Patrząc na menu Costa Coffee, czy możesz wskazać trendy kawiarniane, które będą popularne w tym sezonie?

Wiosną stawiamy na smaki owocowe, lżejsze w porównaniu do zimy. W naszym menu znalazły się propozycje na bazie mango, z wiśniami i truskawkami. Te smaki mają kojarzyć się z latem. Z kolei w lecie z pewnością pojawią się nowe propozycje na a zimno, ale szczegółów na razie nie mogę zdradzać.

Dziękuję za rozmowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.