×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
Początek roku pod znakiem dużego wzrostu cen żywności. Co to oznacza dla gastronomii?
W skali roku podrożało 8 z 10 kategorii produktów / fot. PTWP

Początek roku pod znakiem dużego wzrostu cen żywności. Co to oznacza dla gastronomii?

Autor: oprac. Jakub Szymanek Data: 15 lutego 2022 10:10

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, w ciągu roku ceny produktów tłuszczowych skoczyły o prawie 40%, nabiału o niemal 15% a używek i alkoholu o blisko 14%. Kolejne miesiące pokażą, czy wprowadzone właśnie rozwiązanie w postaci obniżenia podatku VAT na żywność, złagodzi wpływ inflacji na portfele Polaków.

W skali roku podrożało 8 z 10 kategorii produktów. Za niektóre artykuły trzeba płacić po kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu 2021. Produkty tłuszczowe w ujęciu rocznym kosztują o prawie 40% więcej a nabiał o niemal 15%. Używki i alkohol podrożały w rok o blisko 14%.

Wzrost cen produktów spożywczych

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, w styczniu br. moglibyśmy zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł (więcej o 21,64 zł niż w grudniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 4,12% z 229,20 zł w styczniu 2021 r. do 238,64 zł w styczniu 2022 r.

- Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent. Z naszych analiz wynika także, że Koszyk Zakupowy na początku 2022 był o 5 procent droższy niż pod koniec 2021. Producenci i sieci handlowe są narażone na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziaływują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki. W kolejnych tygodniach będziemy uważnie analizować, w jaki sposób na ceny wpłynęła obniżona stawka VAT na żywność – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Podrożało 8 z 10 analizowanych kategorii produktowych

W styczniu 2022 r. względem 2021 roku podrożało 8 kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. Podobnie jak w grudniu ub. r. w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W styczniu wzrost ten wyniósł blisko 40,00 % wobec 2021 r. Największy spadek cen w styczniu 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (15,96%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Nie przegap najważniejszych wiadomości

Horeca Trends - Google News Obserwuj nas w Google News
Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz