Partnerzy portalu
Co dalej z gastronomią? Nie jest tajemnicą, że sytuacja sektora gastro jest katastrofalna/ fot. unsplash

Co dalej z gastronomią?

Sytuacja branży gastronomicznej jest fatalna. Sprzedaż na wynos lub z dowozem do klienta prowadzi jedynie co piąta firma. A to pozwala na wypracowanie ok. 10 proc. wcześniejszych obrotów. Co dalej? Jaka przyszłość czeka gastronomię?

Autor: Magdalena Brzózka; www.horecatrends.pl Data: 02 marca 2021 08:52

Gastronomia znajduje się na czele branż, które najboleśniej odczuwają skutki lockdownu. Restauracje są nieczynne od 24 października. Wiele lokali bardzo boleśnie odczuło wiosenne zawieszenie, zamknięcie jesienią uruchomiło spiralę zadłużenia, która doprowadziła do bankructwa wiele firm: - Gastronomia, hotelarstwo oraz budownictwo to panteon branż wobec których najczęściej dochodzi do windykacji. Gastronomia to gospodarcza sieć połączeń. Jeżeli w złej kondycji jest restauracja to pieniędzy nie dostają także dostawcy, producenci, firmy leasingowe. Spirala zadłużenia w tej branży kręci się jak świder i nic nie wskazuje na to, by najbliższe miesiące przyniosły jakąkolwiek poprawę – mówi windykator Małgorzata Marczulewska.

Według danych Licznika Strat Lockdownowych straty branży rozrywkowo-kulturalnej  przekroczyły 2,1 mld zł, w gastronomii wynoszą blisko 2 mld zł. Hotelarze i kluby fitness straciły po ok. 1 mld zł.

Przedstawiciele sektora HoReCa nie pozostają obojętni wobec tej trudnej sytuacji i zapowiadają, że 31 marca do sądu trafi pozew zbiorowy gastronomii polskiej przeciw Skarbowi Państwa. 

Co dalej z gastronomią?

- Rynek gastro będzie ewaluował w dowozy i wynosy posiłków, tzw. gastronomia restauracyjna premium nie ma szans na rozwój w nachodzących latach. Po stopniowym odmrażaniu tzw. gastronomii stacjonarnej muszą być wprowadzone programy pomocowe w postaci ulg na wysokość składek ZUS dla branż zamkniętych oraz jednolita stawka 8% VAT na wszystkie usługi gastronomiczne.  Nie ma innego sposobu na odbudowę i wyjście z zapaści gastronomii, firm targowych i eventowych, hotelarstwa, branży fitness i turystyki. Arogancja w tym zakresie odpowiedzialnych ministerstw będzie kosztowała ministerstwa wiele problemów na arenie międzynarodowej i oceny działań rządu w stosunku do pracowników i przedsiębiorców prowadzących działalność w Polsce - mówi serwisowi horecatrends.pl Jacek Czauderna, prezes Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

Zdaniem Aleksandry Osieckiej, managerki stołecznej restauracji LAS, czyli Lokalna Atrakcja Stolicy, przyszłość gastronomii na chwilę obecną jest bardzo niepewna. Nie wiadomo, ile jeszcze obecny stan utrzyma się. To naprawdę jest dramatyczna sytuacja.

- Nadzieja w tym, że faktycznie, kiedy obostrzenia zostaną zniesione i lokale będą na nowo mogły gościć w swoich progach, to Ci goście wrócą. Wszyscy już bardzo złaknieni są tego czasu i atmosfery - śmiechu, celebracji czy po prostu radości z życia, którą daje właśnie wspólnie spędzony czas w taki sposób. Nadal jednak nie wiemy, kiedy to nastąpi, a prognozy szybkiego odblokowania branży oddalają się. Może kwiecień, może maj. A może dopiero czerwiec? - dodaje Aleksandra Osiecka.

– Gastronomia będzie musiała przeorganizować się, tak jak teraz na wynosy, co sprawdziło się w jakimś stopniu i pozostanie z nami. Coraz modniejsze stają się zakupy gotowych dań, co w Polsce dopiero rozwija się, w kraftowych sklepach, gdzie mamy gotowe dania jak np. słoik rosołu, warzywa, kiszonki. A młodzi ludzie, którzy nie myślą o gotowaniu lub nie mają na to czasu, chcą mieć pół produkty, z których szybko przygotują danie. I w tym kierunku idą restauracje, które coraz więcej robią dań, które można zapakować w słoiki i sprzedać. I coraz więcej tego typu możliwości pojawi się na rynku, że dobrej jakości obiad będzie można kupić w sklepie lub w delikatesach na wielu osiedlach –mówi Marcin Wachowicz, właściciel takich lokali jak AIOLI, Banjaluka, MOMU czy Sing Sing.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • Mark

    To kara za sprzedawanie żywność owych śmieci za ciężkie pieniadze

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.