Partnerzy portalu
E- faktura wejdzie do użycia od 1 stycznia 2022 r. E-faktura pozostanie w bazie danych MF i nie ulegnie zniszczeniu ani zaginięciu, a więc nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów/fot. Shutterstock

E- faktura wejdzie do użycia od 1 stycznia 2022 r.

Ustawa wprowadzającą e-faktury została przegłosowana przez Sejm i trafi teraz do podpisu do prezydenta. To oznacza, że od 1 stycznia 2022 r. e-faktury wejdą do użycia – wynika z komunikatu Ministerstwa Finansów.

Autor: PAP Data: 02 listopada 2021 12:43

Jak przypomniało Ministerstwo Finansów w komunikacie, w pierwszej fazie wdrażania e-faktury będą dobrowolne. Korzystanie z e-faktur stanie się obowiązkowe od 2023 roku.

MF przypomniało także, że podatnicy wybierający e-fakturę, otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej, a wiec w terminie 40 dni a nie 60 dni. Poza tym faktura pozostanie w bazie danych MF i nie ulegnie zniszczeniu ani zaginięciu, a więc nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów.

E-usługi administracji

"Udostępniając przedsiębiorcom e-fakturę, dołączamy do grona europejskich liderów nowoczesnych e-usług administracji. Polska będzie czwartym krajem UE, który ją wdroży. W 2017 r. zrobiły to Włochy, rok później Hiszpania, a w 2019 Portugalia. E-faktura to nie tylko znaczne ułatwienie dla firm, ale również najbardziej zaawansowany technologicznie sposób zwalczania wyłudzeń VAT. Dzięki analizom big data, tempo wykrywania podatkowych przestępców skróciło się z kilku lat do kilku miesięcy. Po wdrożeniu e-faktury, będzie ono liczone już nie w miesiącach, tylko w tygodniach. Pozwoli to na dalsze zmniejszenie luki VAT do poziomu około 5 proc., takiego jak we Francji" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Ministerstwo Finansów w komunikacie przypomniało także, że wraz z przepisami wprowadzającymi e-fakturę zostały uchwalone regulacje, będące częścią pakietu SLIM VAT 2 i dotyczące kwestii fakturowania. Jak wskazał resort, według nowych regulacji nie trzeba będzie zamieszczać oznaczenia "Duplikat", gdy pierwotna faktura ulegnie zniszczeniu lub zaginie, a także nie będzie już obowiązku umieszczania na fakturze korygującej wyrazów "Faktura korygująca" albo "Korekta", czy wskazywania przyczyny korekty.

"SLIM VAT 2 to pakiet postulowanych przez rynek uproszczeń i ułatwień w podatku VAT. W jego ramach wdrożyliśmy już w tym roku m.in. zmiany poprawiające płynność firm korzystających z mechanizmu podzielonej płatności, czy też umożliwiające składanie oświadczenia o wyborze opodatkowania nieruchomości bezpośrednio w akcie notarialnym. Ustawa o e-fakturze wprowadza zapowiedziane w ramach pakietu SLIM VAT 2 zmiany w fakturowaniu, które oszczędzą firmom wielu formalności" - powiedział Jan Sarnowski. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.