Partnerzy portalu
Food courty w galeriach handlowych. Czy tu obostrzenia nie działają? Tłumy na food courtach w galeriach handlowych. Tu paszportów nikt nie sprawdza, gości się nie liczy. Fot. Katarzyna Gubała/PTWP

Food courty w galeriach handlowych. Czy tu obostrzenia nie działają?

Na food courtach w galeriach handlowych miesza się tłum kupujących, oczekujących na jedzenie i jedzących. Tu o paszport covidowy gości nikt nie pyta, nikt ich nie liczy. Lepiej radzą sobie pojedyncze lokale na terenie galerii.

Autor: Katarzyna Gubała Data: 05 stycznia 2022 08:00

Każda galeria handlowa w Polsce to od kilkunastu do kilkudziesięciu punktów gastronomicznych. Sprawdziliśmy, jak realizowane są w nich obostrzenia wynikające z rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2021 r., szczególnie na food courtach, które są przestrzenią wspólną dla wielu lokali - w dodatku nie ograniczoną żadnym wejściem.

Food court - przestrzeń niczyja

W godzinach lunchowych i w weekendy food courty są oblegane przez klientów. O paszport covidowy nie pytają ani sprzedawcy w poszczególnych punktach gastronomicznych, ani pracownicy ochrony galerii.

Spytaliśmy galerie handlowe, jak radzą sobie z zachowaniem na food courtach obostrzeń wynikających z rozporządzenia z 14 grudnia ub.r. Odpowiedź otrzymaliśmy jedynie od łódzkiego centrum handlowego Manufaktura, w którym znajduje się wspólna przestrzeń gastronomiczna Qulinarium.

Monika Langner, rzecznik prasowy Manufaktury podała, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.12.2021r. zmieniających Rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, liczba osób mogących jednocześnie przebywać na terenie Qulinarium została ograniczona do 30 proc.

- Ograniczeniu nie podlegają osoby posiadające certyfikat szczepienia przeciwko Covid-19. Dla tych osób wyznaczyliśmy specjalnie oznakowane miejsca. Osoby nieposiadające certyfikatu szczepienia są proszone o zajmowanie nieoznakowanych stolików. Dodatkowo, część miejsc siedzących w strefie restauracyjnej została wyłączona z użytkowania - poinformowała horecatrends.pl Monika Langer.

Podkreśliła, że wszyscy goście mają obowiązek stosowania się do zasad reżimu sanitarnego, tj. zasłaniania ust i nosa oraz utrzymywania 1,5-metrowego dystansu.

- U naszych najemców gastronomicznych sytuacja wygląda podobnie - miejsca siedzące są odpowiednio oznakowane, obowiązuje limit 30 proc. miejsc - w który nie wliczają się osoby zaszczepione - dodała rzecznik Manufaktury.

Obostrzenia w lokalach opierają się na prośbach

Tyle oficjalnych wypowiedzi. Z nieoficjalnych rozmów z pracownikami galerii handlowych wynika, że o liczeniu klientów gastronomii na food courtach czy proszeniu ich o Unijny Certyfikat Covid nie ma mowy. Część z gości kupuje jedzenie na wynos, część na miejscu. Mogą usiąść w dowolnym miejscu w przestrzeni wspólnej – czasem na innym piętrze. Zaś zmniejszenie liczby stolików sprawiło, że w godzinach szczytu klienci jedzą na stojąco, a nawet siadają na podłodze. 

Pozostaje umieszczenie na food courtach przypomnienia o zasadach sanitarnych obowiązujących w związku z pandemią oraz proszenie klientów przebywających na terenie galerii o noszenie maseczek.

Lepiej realizacja rozporządzenia z 14 grudnia wygląda w pojedynczych lokalach, które przy wejściu przypominają o tym, że zajętych może być 30 proc. stolików i ograniczenie to nie dotyczy osób zaszczepionych przeciw Covid-19. Przypominają też o noszeniu maseczek, dezynfekowaniu dłoni i zachowaniu dystansu. Często pojawiają się też prośby o niesiadanie przy nieposprzątanych stolikach. Sprawdzanie paszportów covidowych przebiega, jak w innych miejscach - jeśli jest prośba o okazanie, to najczęściej wystarczy ''rzut okiem'' na dokument. 

Czytaj też: Zakaz jedzenia w kinie. Sprawdziliśmy - to fikcja!

Kawiarnia oskarżona o segregację

W rzeczywistości realizacja obostrzeń kończy się na opisaniu stolików, że dostępnych jest jedynie 30 proc. z nich, ale limit nie dotyczy osób zaszczepionych. Nawet to może budzić kontrowersje. Tak było w przypadku obecnej również w galeriach handlowych Costa Coffee, która na początku grudnia ub. r. została oskarżona o ''segregację''.

W social mediach pojawiło się zdjęcie stolika w Costa Coffee, do którego przyklejona była kartka z logo kawiarni i napisem: ''W trosce o Twoje bezpieczeństwo. Korzystanie z miejsc siedzących nie jest możliwe*''. Poniżej pod gwiazdką tłumaczono, że nie dotyczy to osób zaszczepionych przeciw Covid-19. Posypały się oskarżenia o segregację gości i zapowiedzi bojkotu.

''Wybrane stoliki musimy oznakować jako wyłączone z użytkowania - stąd na niektórych stolikach pojawia się informacja. Do limitów wskazanych w ograniczeniach nie wliczają się osoby zaszczepione, co nie oznacza, że nie mogą przebywać w naszych kawiarniach osoby niezaszczepione. Ponadto informacja nie dotyczy całej kawiarni, ale tylko tych konkretnych stolików, na których się pojawiła'' - wyjaśniała Costa Coffee na Facebooku.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.