Partnerzy portalu
McDonald’s i Coca-Cola - marki najczęściej kojarzone z wycofaniem się z Rosji Z badania Agencji Inquiry wynika, że McDonald’s (50 proc.), IKEA (40 proc.) i Coca Cola (39 proc.) to marki, które najbardziej kojarzą się z wycofaniem się z rynku rosyjskiego /fot. shutterstock

McDonald’s i Coca-Cola - marki najczęściej kojarzone z wycofaniem się z Rosji

Autor: MB Data: 08 czerwca 2022 19:36

Które firmy najbardziej kojarzą się z wycofaniem się z rynku rosyjskiego? McDonald’s (50 proc.), IKEA (40 proc.) i Coca Cola (39 proc.) - wynika z badania Agencji Inquiry.

  • Obecność firm na rynku rosyjskim wpływa na wybory zakupowe Polaków.
  • W zdecydowanej większości popieramy wycofywanie się firm i marek z Rosji, a do tego te, które zdecydowały inaczej i kontynuują działalność na rynku agresora.
  • Marką zdecydowanie najmocniej kojarzoną z dalszą obecnością w Rosji jest bezsprzecznie Leroy Merlin (42% wskazań), a następnie Auchan (36%) oraz Decathlon (23%) - wynika z badania Agencji Inquiry.

Badanie Inquiry pokazuje, że znacząca większość z nas (82%) popiera decyzję firm, które postanowiły wycofać się z działalności w Rosji w efekcie jej inwazji na Ukrainę. Poparcie to jest największe i najbardziej zdecydowane wśród najstarszej grupy Polaków – powyżej 55 roku życia.

Najczęściej kojarzone marki z wycofaniem się z Rosji

Jak wynika z badania Inquiry - marką zdecydowanie najmocniej kojarzoną z dalszą obecnością w Rosji jest bezsprzecznie Leroy Merlin (42% wskazań), a następnie Auchan (36%) oraz Decathlon (23%). Dodatkowo 16% Polaków zauważa pozostanie na rynku rosyjskim marki Nestle. Ta świadomość jest wyższa wśród starszych Polaków i tych z wyższym wykształceniem.

Z kolei wśród marek, które Polacy najczęściej kojarzą z wycofaniem się z rynku rosyjskiego jest przede wszystkim McDonald’s (50%), a następnie IKEA (40%) i Coca Cola (39%). Co trzeci badany wskazuje takie firmy jak Apple, Adidas oraz Nike.  Co czwarty nie potrafi wskazać żadnej firmy, która nie wycofała się z rynku rosyjskiego.

Badanie pokazuje, że połowa Polaków jest zainteresowana informacjami dotyczącymi kontynuacji działalności poszczególnych marek w Rosji.

Zainteresowanie jest mocniej widoczne wśród mężczyzn, w dużych miastach a także wśród osób z wyższym wykształceniem. Informacje na ten temat czerpiemy zdecydowanie najczęściej z telewizji (61%), ale także z mediów społecznościowych tj. Facebook (51%). Nie można jednak zapominać o takich źródłach jak radio, które jest istotnym źródłem informacji dla 40% zainteresowanych tym tematem.

Dalsza obecność danej firmy w Rosji wpływa na decyzje zakupowe Polaków

Wojna w Ukrainie wpłynęła na wiele aspektów naszego życia codziennego, również na nasze wybory i zachowania zakupowe. Połowa Polaków deklaruje, że dalsza obecność danej firmy w Rosji wpływa na ich decyzje co do zakupu produktów danej marki. Badanie pokazuje, że podejmując decyzje zakupowe, zwracamy uwagę na to czy dana marka kontynuuje swoją działalność na rynku rosyjskim.

Najsłabszy wpływ tej obecności widać wyraźnie wśród najmłodszej grupy Polaków, od 18 do 24 roku życia. Zdecydowanie częściej ma to kluczowe znaczenie dla osób powyżej 45 roku życia.

Połowa badanych przyznała, że zdarzyło się im zrezygnować z zakupu dotychczas wybieranej marki z powodu jej dalszej obecności na rynku rosyjskim. Marką porzucaną z tego powodu zdecydowanie najczęściej jest Leroy Merlin. Inne stosunkowo często bojkotowane marki to Auchan i Nestlé czy należąca do koncernu marka Winiary.

- Działamy zdecydowanie, bo w większości wierzymy w siłę bojkotu – 55% Polaków jest zdania, że działania podejmowane przez każdego z nas mogą mieć wpływ na zachowania i decyzje firm co do kontynuowania działalności na rynku rosyjskim. Taka sytuacja może więc oznaczać dla niektórych marek potężny kryzys miedzy innymi dlatego, że nie tylko zmieniamy nasze zwyczaje zakupowe, ale również głośno o tym mówimy rozmawiając w gronie rodziny i znajomych (42%) czy też wypowiadając się w mediach społecznościowych, zarówno na kanałach ogólnych jak i na profilach firm (odpowiednio 18% i 12%). Co więcej, mocno popieramy również aktywne działania na rzecz budowania świadomości na temat działań poszczególnych marek czy aktywne namawianie do rezygnacji z produktów i usług firm kontynuujących działalność w Rosji (62% wskazań). Ponad połowa Polaków popiera działania mające na celu osłabienie wizerunku marek działających w Rosji czy blokowanie ich stron internetowych przez hakerów - wynika z badania Inquiry.

- Widać, że Polacy są niezwykle mocno zaangażowani w kwestie związane z wojną na Ukrainie. Nie tylko pomagamy, ale również codziennie podejmujemy decyzje i działania mogące wpłynąć na sytuację. Presja ma sens i można odnieść wrażenie, że większość z nas rzeczywiście w to wierzy – dodaje Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz