Partner portalu
O północy rusza Tarcza Finansowa PFR 2.0 O północy rusza Tarcza Finansowa PFR 2.0; fot. shutterstock

O północy rusza Tarcza Finansowa PFR 2.0

Od północy zacznie się przyjmowanie wniosków w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 - poinformował prezes Funduszu Paweł Borys. Dodał, że wartość pomocy dla firm, które obecnie są objęte obostrzeniami to ok. 20 mld zł.

Autor: PAP Data: 14 stycznia 2021 16:36

W czwartek odbyła się konferencja prezesa PFR oraz wiceszefa Funduszu Bartosza Marczuka na temat szczegółów instrumentów finansowych PFR przeznaczonych dla przedsiębiorców objętych obostrzeniami w zw. z COVID-19 - Tarczą Finansową 2.0.

Borys poinformował, że w czwartek po południu zostanie opublikowany regulamin programu Tarczy Finansowej 2.0 PFR, a przyjmowanie wniosków zacznie się o północy. Nabór wniosków ma potrwać do 28 lutego.

Wyjaśnił, że w ramach Tarczy przewidziano subwencje w wysokości 13 mld zł (po 6,5 mld zł dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm). Dodał, że w ramach umorzeń Fundusz przeznaczy blisko 7 mld zł, co daje w sumie ok. 20 mld zł dla branż objętych dziś obostrzeniami.

Szef PFR zwrócił uwagę, że lista branż, które będą mogły wziąć udział w Tarczy Finansowej 2.0 nie została jeszcze zamknięta i w przyszłym tygodniu może o tym zdecydować rząd.

"Taka decyzja może być podjęta w przyszłym tygodniu i najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu do tej listy 45 branż może dołączyć kilka kolejnych, w związku z tymi dodatkowymi konsultacjami KPRM, ministerstwa rozwoju z branżami, które dzisiaj przeżywają trudności w związku ze skutkami pandemii" - powiedział Borys.

W czwartek rano wicepremier, szef MRPiT Jarosław Gowin mówił, że przyszłym tygodniu zostanie ogłoszona dodatkowa lista kodów działalności gospodarczej (PKD) objętych tarczą.

Jak wyjaśnił szef PFR, weryfikacja podstawowego kryterium wejścia do programu, tzn. spadku przychodów, będzie się odbywała w dwóch okresach. "Patrzymy czy przychody firmy spadły w IV kw. ub. roku w stosunku do 2019 r. lub patrzymy, czy spadek ten nastąpił między kwietniem a grudniem ubiegłego roku" - wskazał. Dodał, że jeśli w którymś w tych okresów następuje spadek przychodów względem 2019 r. o co najmniej 30 proc., taka firma kwalifikuje się do programu.

Borys zwrócił uwagę, że wniosek o subwencje będzie składany przez bankowość elektroniczną. "Tam zawierana jest umowa, przez ten kanał dokonywane są dopłaty, również poprzez banki można od decyzji PFR się odwołać" - mówił. Dodał, że w kanałach bankowości elektronicznej nastąpi ostateczne rozliczenie tych subwencji.

W programie uczestniczy 17 banków komercyjnych, większość banków spółdzielczych. Wnioski maja być podobnie jak wiosną rozpatrywane w ciągu maksymalnie 24 godzin, a środki na konta firm mają trafiać w ciągu maksymalnie dwóch dni roboczych.

Aby było to możliwe - tłumaczył Borys - przedsiębiorcy powinni złożyć swoje deklaracje podatkowe do Urzędów Skarbowych. "To też jest jedna z przyczyn, dla których program startuje w połowie stycznia" - dodał. Przypomniał, że wymogiem KE było to, aby małe i średnie firmy, które kwalifikują się do rekompensaty strat, "przedstawiały nam swoje wstępne, księgowe straty na bazie rzeczywistych wyników finansowych za listopad i grudzień".

Wiceprezes Bartosz Marczuk wskazał, że jednym z podstawowych warunków zakwalifikowania się do programu Tarczy PFR 2.0, jest tzw. "pracownicze zatrudnienie". Wyjaśnił, że chodzi o pięć podstawowych kodów, pod którymi firma ubiegająca się o wsparcie zgłasza swoich pracowników do ZUS i które PFR. Dodatkowo PFR będzie też uwzględniał kod 0511, pod którym osoba prowadząca działalność gospodarczą zgłasza żonę, dzieci czyli członków rodziny do ubezpieczeń społecznych.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.