Partnerzy portalu
Pierwsze decyzje dot. zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej PFR Są pierwsze decyzje dot. zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej PFR/fot. shutterstock

Pierwsze decyzje dot. zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej PFR

Przedsiębiorcy otrzymali pierwsze 7 tys. decyzji dotyczących zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej PFR - zapewnia wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Termin uruchomienia spłat to 25 lipca br.

Autor: PAP Data: 02 czerwca 2021 10:03

"Rozpoczęliśmy właśnie kolejny etap procesu rozliczenia Traczy PFR 1.0, czyli wysłaliśmy pierwsze 7 tys. decyzji dotyczących zwrotu subwencji" - wskazał wiceprezes PFR. Dodał, że przedsiębiorcy rozpoczną spłaty od 25 lipca, a cały proces będzie rozłożony na 24 raty.

Od 29 kwietnia br. wnioski z proponowaną kwotą umorzeń PFR wysłał do 253 tys. firm, które otrzymały wsparcie z Tarczy PFR 1.0. Powiedział też, że do tej pory blisko 150 tys. przedsiębiorców wnioski te odesłało, przy czym większość z nich akceptowała wyliczoną przez PFR kwotę umorzenia.

Tarcze Finansowe PFR - czy będą zwroty subwencji?

Podstawą do wyliczenia umorzenia subwencji w przypadku mikroprzedsiębiorców jest spełnienie dwóch warunków: utrzymanie firmy przy życiu (wtedy otrzymuje się 25 proc. umorzenia) oraz średniego zatrudnienia (do 50 proc. umorzenia). Obydwa warunki trzeba spełnić w ciągu 12 miesięcy od otrzymania wsparcia.

Jeśli chodzi o firmy małe i średnie to przy określaniu wielkości umorzenia (oprócz dwóch podanych wyżej warunków) bierze się również pod uwagę stratę, którą firma poniosła w ciągu roku. Marczuk zaznaczył przy tym, że o ile, w przesłanych do firm wnioskach z propozycją umorzeń PFR był w stanie wpisać, czy przedsiębiorstwo przetrwało i ilu ma obecnie pracowników, to rubrykę z poniesioną stratą przedsiębiorca musi wyliczyć sam. "Dlatego tak ważne jest, żeby firmy wypełniły i odesłały nam te formularze, bo jeśli to przeoczą, umorzenie subwencji może być niższe" - powiedział. Dodał, że z 348 tys. firm, które otrzymały subwencje z Traczy PPR 1.0. pełne umorzenie (100 proc.) może otrzymać nawet ok. 50 tys. podmiotów.

Wiceprezes dodał też, że mikrofirmy utrzymały zatrudnienie na poziomie ok. 98 proc., natomiast z MŚP - ok. 90 proc. "To oznacza, że w tych grupach przedsiębiorstw rynek pracy przetrwał pandemię niemal w nienaruszonym stanie" - podsumował.

Z obu tarcz finansowych PFR do firm trafiło ponad 68 mld zł, co pozwoliło przedsiębiorstwom poprawić płynność finansową, a po zakończeniu pandemii - ułatwić podjęcie decyzji inwestycyjnych. Dodał, że już przy uruchamianiu wsparcia PFR brał pod uwagę, że tarcze mają nie tylko wesprzeć rynek pracy, ale też przyczynić się do poprawy kondycji firm i gospodarki. "I to się właśnie dzieje" - powiedział, powołując się na ostatnie dane GUS dotyczące m.in produkcji, PKB czy inwestycji.

Jeżeli zaś chodzi o proces rozliczenia Tarczy PFR 2. to - jak wskazał - ruszy on od listopada br. Przypomniał, że pomoc z tego drugiego instrumentu jest, co do zasady, bezzwrotna, natomiast z Tarczy PFR 1.0 do Funduszu wróci ok. 25 mld zł, co oznaczać będzie że 35-40 mld zł zostanie umorzona.

Tarcza Finansowa PFR 1.0 to program pomocowy, w którym 348 tys. mikrofirm (zatrudniających co najmniej 1 pracownika) oraz małych, średnich firm otrzymało częściowo bezzwrotne subwencje finansowe na łączną kwotę prawie 61 mld zł. Cel programu to ochrona rynku pracy i zapewnienie firmom płynności finansowej w okresie poważnych zakłóceń w gospodarce. Programem objętych jest około 3 mln pracowników.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 to program, którego celem jest pomoc finansowa dla firm z branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19. Wartość wsparcia to 13 mld zł. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.