Podatek od reklam uderzy także w napoje i branżę spożywczą?



www.portalspozywczy.pl - 11 lutego 2021 10:47


Projekt ustawy, która ma wejść w życie 1 lipca 2021 r. i ma wprowadzić oprotestowany już podatek od reklam, zawiera zapis, który uderzy także część branży spożywczej. Chodzi m.in. o napoje i suplementy diety.

Na początku lutego Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowej ustawy, z którego wynika, że nowy podatek od reklam ma przynosić państwu ok. 800 mln zł w skali roku, a środki te mają pomóc w zwalczaniu skutków pandemii koronawirusa. Nowa ustawa powinna wejść w życie z początkiem lipca 2021 r.

Stawka składki od reklamy wyniesie w Polsce 5 proc. i obejmie m.in. międzynarodowe koncerny cyfrowe. Zgodnie z obecną wersją projektu, składka będzie dotyczyć reklam konwencjonalnych i internetowych.

- Składką z tytułu reklamy konwencjonalnej będą objęte przychody z tytułu nadawania reklamy w telewizji i w radiu, wyświetlania reklamy w kinie, umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy oraz zamieszczania reklamy w prasie, a będzie ona wnoszona przez podmioty, które osiągnęły łączne przychody z tego tytułu ponad kwotę 1 mln zł – w przypadku nadawania reklamy w telewizji i w radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy i ponad kwotę 15 mln zł – w przypadku zamieszczania reklamy w prasie” – podano w uzasadnieniu projektu.

W przypadku reklam internetowych płatnikami będą podmioty lub grupy podmiotów, spełniające dwa warunki. Chodzi o globalne przychody na poziomie ponad 750 mln euro oraz przychody uzyskiwane na terenie Polski na poziomie przekraczającym 5 mln euro w danym roku obrotowym.

Podwyższona stawka podatku od reklamy

Co ciekawe w ustawie zawarto zapis, który uderzy w konkretne branże.

- W ustawie zaproponowano zamknięty katalog produktów, których reklama objęta będzie podwyższoną stawką składki. W katalogu tym uwzględniono: produkty lecznicze, suplementy diety, wyroby medyczne i napoje z dodatkiem substancji o właściwościach słodzących – art. 10 ust. 2 projektu” – podano w uzasadnieniu do projektu ustawy.

W ustawie przedstawiono specjalne zasady dotyczące opłat za reklamy wskazanych produktów.

- Jeżeli przedmiotem reklamy będą produkty lub usługi, których reklama objęta jest podwyższoną stawką składki, wymienione w art. 16 ust. 2, to wysokość stawki z tytułu reklamy konwencjonalnej w prasie została określona dla tych podmiotów w wysokości 4 oraz 12 proc. podstawy obliczenia składki, odpowiednio do 30 000 000 zł i ponad tą kwotę – czytamy w uzasadnieniu.

Więcej czytaj na www.portalspozywczy.pl.