Partnerzy portalu
Single Use Plastics - na co musi się przygotować się HoReCa Patryk Kalinowski, Centrum Prawa Żywnościowego A. Szymecka-Wesołowska, D. Szostek Sp.j./ fot. materiały prasowe

Single Use Plastics - na co musi się przygotować się HoReCa

Minęły 2 lata od przyjęcia przez KE tzw. dyrektywy plastikowej. W Polsce nadal trwają prace nad wdrożeniem przepisów do prawa krajowego. Ich przyjęcie oznacza dla sektora HoReCa szereg nowych obowiązków i obciążeń.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 07 lipca 2021 16:28

SUP - obowiązki wynikające z dyrektywy plastikowej

Dyrektywa plastikowa – czyli dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko – wprowadza rewolucję w zakresie stosowanych opakowań w całej UE. W dużej części dotyczy ona sektora HoReCa i spożywczego. Jakie nowe obowiązki dla przedsiębiorców przewiduje ta regulacja? 

·       ZAKAZ WPROWADZANIA DO OBROTU

- Dyrektywa przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu określonych produktów jednorazowego użytku tworzywa sztucznego typu: sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki); talerze; słomki; mieszadełka do napojów; szczegółowo zdefiniowane pojemniki na posiłki wykonane z polistyrenu ekspandowanego do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos; pojemniki oraz kubki na napoje (w tym ich zakrętki i wieczka) wykonane z polistyrenu ekspandowanego. Projekt polskich przepisów przewiduje, że w przypadku naruszenia tego zakazu inspekcja kontrolna będzie mogła nałożyć karę pieniężną w wysokości od 10 000 zł do 500 000 zł - informuje Patryk Kalinowski, Centrum Prawa Żywnościowego A. Szymecka-Wesołowska, D. Szostek Sp.j.

·       OPŁATA OD SPRZEDAWANYCH OPAKOWAŃ

 kubki na napoje oraz pojemniki na posiłki stosowane w celu umieszczania w nich posiłków, mają być objęte nową opłatą.

- W Polsce ma ona wynosić do 1 zł za sztukę opakowania. Stawki tej opłaty mają być ustanowione w odrębnym rozporządzeniu. Dodatkowo, sprzedawca opakowań będzie zobowiązany zapewnić = dostępność w sprzedaży opakowań z materiałów innych niż tworzywo sztuczne lub opakowań wielokrotnego użytku - wylicza Patryk Kalinowski.

·       OPŁATA OD WPROWADZENIA PRODUKTÓW DO OBROTU

Jak informuje ekspert Centrum Prawa Żywnościowego kolejna opłata ma dotyczyć wprowadzania do obrotu określonych produktów jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego, która ma być przeznaczona na pokrycie kosztów zbierania, uprzątania, transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju, które przedsiębiorca wprowadził do obrotu. Maksymalna stawka opłaty ma w Polsce wynosić 5 groszy od 1 sztuki opakowania.

·       OBOWIĄZKOWE OZNAKOWANIE

Wprowadzono także obowiązek stosowania oznaczeń na wybranych opakowaniach z tworzyw sztucznych. Oznaczenia te mają informować konsumentów o tym, z czego opakowania zostały wyprodukowane.

- Branża spożywcza powinna wiedzieć, że ten obowiązek ma dotyczyć kubków na napoje jednorazowego użytku. Chociaż wzór oraz sposób zamieszczenia tego oznaczenia został szczegółowo opisany w  rozporządzeniu wykonawczym nr 2020/2151, to wdrażanie tego obowiązku może okazać się szczególnie problematyczne. Unia bowiem nie zdefiniowała w przepisach, jakie opakowanie jest kubkiem w rozumieniu dyrektywy. Analiza w tym zakresie może znacząco pomóc przedsiębiorcy w określeniu i zminimalizowaniu ryzyk, gdyż zakładana kara za brak lub nieprawidłowe oznaczenie ma wynieść od 10 000 zł do 500 000 zł. (kara ta zatem może być wyższa niż w przypadku naruszeń bezpieczeństwa napoju w takim kubku) - dodaje Patryk Kalinowski.

·       INNE OBOWIĄZKI

Dodatkowo dyrektywa plastikowa przewiduje szereg obowiązków związanych z ewidencjonowaniem, sprawozdawczością oraz wspieraniem kampanii edukacyjnych. Również w tych przypadkach koszt dostosowania się do nowych przepisów będzie musiał ponieść przedsiębiorca.

SUP - co oznacza wejście w życie nowych przepisów

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.